Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-07-20

Arbetarklass med sexsiffrig månadslön?


Johan Ingerö ifrågasätter vänsterns syn på Dagens samhällsklasser.

UPPDATERING 2O/7 kl. 16.40

Ingerö kommenterar bl.a. gårdagens DN-kolumn som ställde frågan:

Helle Klein, s-märkt politisk chefredaktör på Aftonbladet som skriver ledare om giriga direktörer och om klassklyftor men som själv lyfter en sexsiffrig månadslön, är hon arbetarklass?


9 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Först tänkte jag "Sexsiffrig lön är väl inte så mycket?" men sedan såg jag att det var månadslön och inte årslön som det talades om. Lite sent i sydostasien för att läsa bloggar.

6:35 em  
Anonymous Anonym skrev...

Mikroföretagare som tjänar 30 papp i månaden brutto, jobbar 60 veckotimmar för dessa, sedan krävs på 18.000 i skatt (i förskott) och får ut 12.000 netto utan att ha tillgång till "välfärden", och utan att veta om kunderna ens behagar betala alls:

Är de arbetarklass eller slavklass?

7:44 em  
Anonymous Anonym skrev...

I och för sig är begreppet arbetarklass obsolet (ingen använder begreppet längre vetenskapligt) av många anledningar (den första att se begreppet som problematiskt var Weber för en sådär 100 år sedan). Däremot är inte arbetarklass definierat efter inkomster utan efter förhållandet till produktionsmedlen. I takt med t ex aktieinnehav och liknande tvärsöver de 'traditionella' klassgränserna blir begreppet allt mer svåranvändbart, det har numera bara en politisk klang kvar.

8:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

9:47 em  
Anonymous Anonym skrev...

[Kommentaren ovan innehöll en lång internetadress som förändrade sidans layout. Jag lägger in den här med hyperlänk istället / Alicio]

Asch då. Jag som tittade in här nu för att jag trodde att Alicio kanske hade kommenterat det här:
Länk

Åsa Linderborg i Aftonbladet. Jag tycker hon är riktigt läskig måste jag erkänna...

10:10 em  
Blogger Alicio skrev...

Eva,
Jag har läst artikeln och blev bara matt. Man hinner inte kommentera all idioti. Hennes "poäng" går ut på att USA och Israel är ansvariga för den världsomspännande islamistiska terrorismen, tillsammans med fattigdomen.

10:12 em  
Blogger Marcus skrev...

Å.L. kallar bin Laden för "den kapitalistiska byggherren". Har verkligen bin Laden någon verklig bakgrund som affärsman över huvud taget? Annat än möjligen när det gäller sådant som har med hans våldsideologiska verksamhet att göra.

Jag var av uppfattningen att han ärvde sin förmögenhet.

9:02 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Bin Laden har t om studerat ekonomi på universitetet. Men säg för guds skull ingenting till Åsa.

12:00 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Helle Klein är partivän och det räcker

9:23 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan