Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-05-07

Prostitution och sexköp borde vara tillåtet och kontrollerat


Den svenska sexköpslagen som infördes 1 januari 1999, dvs. för nästan sex och ett halvt år sedan, har fortfarande inte utvärderats. Den kriminaliserar själva köpandet av sexuella tjänster.

Är lagen effektiv? Har sexköpandet minskat? Har prostitutionen flyttat? Har situationen för de prostituerade förändrats? Ingen vet ännu, och regeringen tycker att det är för tidigt att dra några slutsatser ännu (vilket antyder att situationen inte nämnvärt har förbättrats).

Personligen är jag skeptisk till lagen, även om jag tycker att prostitution är beklaglig. Det är ologiskt att ensidigt kriminalisera sexköparen, och det är svårt att bevisa att en transaktion ägt rum. I motsats till den väsensskilda och monstruösa smugglingen med kvinnor (trafficing) så är beslutet att prostituera sig oftast ett medvetet val av en vuxen människa, om än ett ytterst tragiskt val, eventuellt gjort i desperation. Men det är inte nödvändigtvis värre än valet att delta i en porrfilm, eller att strippa på en klubb. Och det finns möjlighet att som i vissa länder bättre organisera verksamheten, och knyta den till ett socialt skyddsnät. Prostitution och sexköp borde inte vara förbjuden alls.

Nyhetsbyrån AP rapporterar från en sexskola för prostituerade i San Francisco, där lagen på motsvarande sätt idiotiskt kriminaliserar kvinnan.

21 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Under mina år på nätet så tror jag att avkriminaliserandet av prostitution är ett av de mest diskuterade.

Jag tror också att vi själva väldigt långt ska besluta vad vi vill göra med våra själar och kroppar utan inblandning.

Det jag tycker glöms bort är att det även om prostitution skulle tillåtas så kommer det alltid att finnas kvinnor, kanske män också, som inte uppfyller " de höga kraven" som brukar finnas i tanken när prostitution ska tillåtas. Prostitution kommer med all sannolikhet därför att fortsätta på samma sätt som nu, dvs utanför den reglerade verksamheten även om den blir tillåten.

De kvinnor jag träffat som jag vet om prostituerat sig för längre eller kortare tid, det är inte så ovanligt, har haft skiftande motiv till det. Någon som sagt att hon valt själv har också valt att bli misshandlad vid upprepade tilfällen i samband med sin yrkesutövning.

Lätt är det inte, men det är ett intressant ämne.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com http://zyrenna.webblogg.se/

7:52 em  
Anonymous Anonym skrev...

Roland: Känner du dig verkligen själv som ett offer för dina hormoner? Eller gör du dig till talesman för andra män?

Hur kåt någon än blir så tror jag friska män, och kvinnor med för den delen, har något som heter hjärna som kan skjuta upp, sätta sig över sina hormoner när det inte riktigt är läge för att ge efter.
Hur fixar du det idag då, när köp av sex inte är tillåtet?

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

9:25 em  
Anonymous Anonym skrev...

Medan de svenska myndigheterna gör sitt bästa för att jävlas
med de prostituerade och deras kunder, går Europa åt rakt
motsatt håll. I (te.x)Tyskland, Holland och Belgien jämställs prostitution med vilket yrke som helst. (Detta innebär bl. a. att de
prostituerade kan få så väl sjukförsäkring som a-kassa och
övriga sociala förmåner. De kommer till och med att betala
skatt.)

De Grönas kvinnopolitiska talesman uttalar sig i den tyska
tidningen Focus. "Vi vill att prostitution inte längre skall
ses som stötande och oanständigt."

Just så! Att frivilligt tillhandahålla (eller köpa) sexuella tjänster är inget märkligt. Det är inte fel. Det är inte förnedrande. Moralpaniken i fråga kommer från folk som anser
att deras egen soggiga moraluppfattning även skall pådyvlas alla andra.

Låt inte nymoralister av skiftande kulör upphöja sexualskräcken till norm. Låt inte Moraltanternas rädsla för lite naket bli lag.

Vuxna människor har all rätt att bestämma över sina kroppar.
De har all rätt att frivilligt ingå avtal, att köpa och att sälja tjänster sinsemellan.

Den som ogillar detta har all rätt att avstå från att själv sälja eller köpa sexuella tjänster. Men de har ingen som helst rätt att styra och ställa över alla andras liv och frihet.

9:40 em  
Anonymous Anonym skrev...

Är du dum eller bara lite helgtrött? Problemet med prostitution ligger självklart i ekonomin. Om man som du vill, skapar ett samhälle där allt fördelas - friheter, rättigheter och möjligheter - efter ekonomiska resurser tvingas folk att gå allt längre för att utöka sin ekonomi, och i värsta fall till och med prostituera sig.

Självklart är det också detta vi måste rikta in oss på för att få bort prostitutionen. INGEN ska behöva prostituera sig man ska få det man behöver iallafall. Rättigheter istället för möjligheter!

Men tyvärr ser inte samhället ut såhär idag och det finna många, bland annat du, som kommer att streta emot utav bara helvete. Därför tycker jag att en rimlig kompromiss är att förbjuda de värsta formerna av utnyttjning som barnarbete, prostitution, barnporr och så vidare. Helt enkelt eftersom de flesta är överens om att sånt inte vore önskvärt på våra gator. Och lyckligtvis lever vi fortfarande i en demokrati där folkviljan råder.

Men som min moderatpolare brukar säga: Köpt kärlek är också kärlek.

9:59 em  
Anonymous Anonym skrev...

Moralpanik!

11:14 em  
Blogger Tor skrev...

Problemet är väl också att det i princip inte går att förbjuda, vilket även lagstiftningen klart och tydligt visar.

Lag (1998:408) om förbud mot köp av sexuella tjänster

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader.
För försök döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken."


Notera ordet tillfällig. Alltså återkommande sexuella förbindelser mot betalning är alltså inte straffbart. För om så vore fallet så skulle i princip varje utomäktenskapligt förhållande vara straffbart.

Sen att endast köparen begår en brottslig handling men inte säljaren komplicerar saken ännu mer. Köparen blir misstänkt för brott, men säljaren blir inte målsägande utan ses som något vittne (som mycket sällan vittnar dessutom). Så för att begå den brottsliga handlingen krävs det minst två personer, men endast förövare och vittnen är inblandande, det finns alltså inga offer!

Vidare så är det inte förbjudet att spela in pornografisk film (vilket vore absurt att förbjuda) och man får betala sina "skådespelare" vilken lön man vill. Även repetition inför tagning av scen utan kamera påslagen är tillåtet, det är som sagt lagligt med repetition inom all filmproduktion. Det finns inget tvång att ta med de scener man spelat in, de kan klippas bort som vilka scener som helst.

Lagstiftningen är ett skämt.

För att förtydliga hur jag själv ser på prostitution. Sexköp är enligt min mening en omoralisk handling, men min moral är inte tänkt att stå som lag.

Sen kan jag läsa någon som har kommenterat ovan att vederbörande demoniserar debatten genom att jämföra prostitution med barnpornografi. Vad har vuxna människors beslut med utnyttjandet av försvarslösa barn med saken att göra?

3:38 em  
Anonymous Anonym skrev...

"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse"

Dvs alla gifta män. Försök få en kvinna i säng utan en krona i utgift. Inte helt lätt.

4:08 em  
Blogger Alicio skrev...

- Åsa, intressant! Jag tror att vi har samma syn, och visst är det viktigt att det sociala skyddsnät som måste omgärda även "sexarbetare" ska se till att ingen faller utanför om sexköp blev tillåtet.
- Andreas, jag tror att det är fel att påtvinga en personlig moralsyn på vuxna människors frivilliga sexliv (professionellt eller privat). Men självklart ska dem som fastnat i träsket (nästan alltid beroende på andra problem) få all hjälp att komma ur.
- Pierre Andersson, jag jämställer inte människor med andra varor! Det är förbjudet med sexköp, vilket innebär att man utgår ifrån att det är köparen som ensidigt gör den prostituerade till en "vara", vilket är en vantolkning av situationen. Det är ett medvetet, om än beklagligt, val. Tvärtemot dig ser jag inte vad lagen har för effektivitet, om den som du skriver har flyttat til nätet eller hemliga bordeller. Fördelen i länder där köp och prostitution är tillåtna är att det hela regleras på ett sätt som skapar mer säkerhet för de inblandade.
- Roland, jag tror inte att män är "offer" för testoteronet, men jag tror att prostitution, för vissa, tjänar en terapeutisk roll i samhället.
- Jag instämmer med Anonym 9.40.
- Mattias Hamberg skrev: "INGEN ska behöva prostituera sig man ska få det man behöver iallafall." Jag håller helt med dig i detta.
- Jag instämmer också med Tor och David

Och självklart är min personliga inställning att prostitution är beklagligt, och jag skulle inte önska någon att bli prostituerad. Jag skulle inte själv köpa sådana tjänster.

7:13 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jag tror att vi har samma syn, och visst är det viktigt att det sociala skyddsnät som måste omgärda även "sexarbetare" ska se till att ingen faller utanför om sexköp blev tillåtet.

Jag tycker det är lite lätt rörande med pojkar som likt Alicio och Roland som visar stor empati med kvinnors rätt i samhället. Även om det httills bara visat sig i frågan om kvinnans rätt att få prostituera sig!

Är det någon särskild anledning till att ni just selektivt plockat ut just denna delen av den feministiska kampen? Har ni månne någon släkting som är aktiv i denna branch?

8:46 em  
Anonymous Anonym skrev...

Nej, det är din mamma de värnar om massa Bulta.

Skönt att någon ser till hennes behov när sonen hennes går och dränker sina sorger i Absolut martyrvodka..

9:10 em  
Anonymous Anonym skrev...

När två individer bestämmer sig att utbyta tjänster med varandra, frivilligt utan hot om våld eller tvång, finns det ingen tredje individ som har rättigheten att med hot om våld beblanda sig i transaktionen. Detta gäller självklart oavsett hur omoraliskt denna tredje person anser utbytet vara. Det gäller vidare oavsett hur många personer som stödjer den tredjes rätt att ingripa.

10:04 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Olaus Petri, nu samlas visst alla SPD-signaturer här.

Nej, ser du OP, mig veterligen var min mamma under den tid hon levde inte prostituerad. Men man kan ju aldrig veta.

Och skulle hon ha varit det så ska jag ju tydligen känna mig stolt för chansen då ökar att min tillblivelse skulle kunna vara ett resultat av en affärstransaktion när:

"...två individer bestämmer sig att utbyta tjänster med varandra, frivilligt..."

Att spermiens kollision med ägget skedde på den fria marknadens villkor, det måste ju vara varje nyliberals stora, våta dröm!

11:57 em  
Anonymous Anonym skrev...

Pierre och Bulten, hur humant tycker ni det är att först ta myndiga kvinnors öden ifrån dem, för att sen överlåta dem åt den verkligt giriga och åldersgränsfria svarta marknaden, med sin totala brist på empati och hänsyn? det är nämligen sådana marknader uppfostringsförbud skapar, men även förvirrade hopklumpningar av det vidriga slaget Mattias bjöd på ovan. det saknas bara vapen och droger, sen har vi allt 'ondskefullt' samlat i samma svep. det finns idag ett spektrum från lyxhoror till insmugglade barn. med mindre gapigt fundamentalistmoraliserande a la Mattias och mer verklighetsbaserad lagstiftning hade polisen kunnat fokusera sina knappa resurser på att rädda barnen från konstanta övergrepp, istället för att 'rädda' vuxna kvinnor från deras egen vilja.

de enda företeelser som kan klassas som brott är de som involverar stöld från eller våld mot andra personer. alla andra 'brott' är offerlösa och därför inga brott. uppfostring av sina barn eller 'folkbildning' sköts bättre genom saklig upplysning om risker och konsekvenser än skrämselpropaganda och naivt hopp om att djupt rotade mänskliga beteenden försvinner enbart för att de förbjuds. ingen har helt enkelt rätt att sätta sig över andra människor sålänge de inte skadar andra.

"Att spermiens kollision med ägget skedde på den fria marknadens villkor, det måste ju vara varje nyliberals stora, våta dröm!"

fri och fri, i vissa fall är det ju t.o.m obligatoriskt att ofrivilligt vara med och betala kalaset oxå. 'solidariskt' som det så vackert heter...

3:28 fm  
Anonymous Anonym skrev...

All respekt till din döda mor Bulten!

Att hårdare reglemetering hade varit på sin plats är väl möjligtvis du ett bevis för.

Som vanligt är det först och främst din medmänsklighetshybris som primärt styr innehållet i dina eteralsteringar. Försök förstå att oliktänkande inte är samma sak som att skita i andra.

Jag vet att detta är en ohemul tanke för dig som lever i en värld där höger och vänster hjärnhalva är helt separerade från varandra. Denna lobotimisering är dock ett resultat av socialistisk kirurgi som enbart får sin skärpa ifrån att odla myten om den inhumane liberalen.

Bot finns Bulten! Du kan fortfarande nyktra till. Utan martyrvodka har medicinshistorien visat att hjärnhalvorna kan läka ihop igen.

Kanske dags att införa motbok och hårdare tag mot socialistisk hembränning? Det händer alltför ofta att folk blir blinda eller enögda av dåligt destillerade produkter.

Logen har behov att nytt folk. Volontera där istället för att revoltera mot hjärnspöken.

9:53 fm  
Anonymous Anonym skrev...

"Jag tycker det är lite lätt rörande med pojkar som likt Alicio och Roland som visar stor empati med kvinnors rätt i samhället. Även om det httills bara visat sig i frågan om kvinnans rätt att få prostituera sig!"

Det var bra sagt. Självklart ska prostitution inte förekomma i något samhälle. Det bevisar bara att något är himla fel.

5:28 em  
Anonymous Anonym skrev...

"När marknaden tagit över ekonomin söker sig staten till nya politiska sfärer för att utöva sin makt. Kultur, natur och sexualitet blir de nya slagfält där etatister och antietatister drabbar samman."
-Alexander Bard

http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=242

5:37 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

OP, om du ska ta in SPD-metoderna in i bloggvärlden (att i bästa sovjetiska stil sinnesjukförklara sina motsåndare) kan du väl i alla fall stava rätt till lobotomisering!

7:17 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har lärt mig metoden från ljusblåsta Krösamaja och rödrostige Bulten. :-)

Vad gäller upphovet till personliga gliringar kan var och en som läser ditt första inlägg se vem det var som hivade iväg den första munfisken.

Men, men... självreflexivitet har ju aldrig varit din starka sida. Att insinuera att andras kvinnliga släktingar är prostituerade kan ju aldrig vara fel när man vet att allt är USA:s fel.

9:03 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Att insinuera att andras kvinnliga släktingar är prostituerade kan ju aldrig vara fel när man vet att allt är USA:s fel.

Jag insinuerade ingenting, jag frågade Alicio och Roland om deras engagemang i denna speciella del av kvinnokampen möjligtvis beror på att de har en mamma/fru/flickvän/dotter som är aktiv i branschen.

Även om de inte har det så tror jag inte de tar illa upp om jag ställer denna fråga. De ser ju nämligen på detta som vilket jobb som helst och följaktligen ser de väl gärna att deras flickvän/dotter tar detta jobb.

All annan inställning vore väl konstig, eller hur?

9:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Suck! Det gamla vanliga dravlet igen. Varför säger du inte istället att du är ute efter att ha lite skoj på andras bekostnad?

Bulten undrar ödmjukt och med uppriktig nyfikenhet:

"Jag tycker det är lite lätt rörande med pojkar som likt Alicio och Roland som visar stor empati med kvinnors rätt i samhället. Även om det httills bara visat sig i frågan om kvinnans rätt att få prostituera sig!
Är det någon särskild anledning till att ni just selektivt plockat ut just denna delen av den feministiska kampen? Har ni månne någon släkting som är aktiv i denna branch?"

9:43 em  
Anonymous Anonym skrev...

"Det var bra sagt. Självklart ska prostitution inte förekomma i något samhälle. Det bevisar bara att något är himla fel."

ja, så måste det ju vara. det är ju naturligtvis så självfallet självklart det bara kan bli. fel fel fel.

och Bulten, missade du vad jag skrev till bl.a dig?

4:01 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan