Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-04-27

Fler palestinska barnoffer


Onsdagens TT-telegram från Gaza-remsan baserades på material från nyhetsbyrån AFP.

I det materialet valde TT att stryka AFP:s uppgifter om att palestinier idag hade skickat två pojkar i de lägre tonåren utrustade med 11 rörbomber för att genomföra ett terrorattentat. "Barnbombarna" greps vid en omänsklig förnedrande och apartheidliknande vägspärr på Västbanken. Frustrationen blev ännu större eftersom ingen israelisk kvinna, barn eller man mördades.

Det är elfte gången denna månad som palestinier använt sina barn i terrorsyfte. Läs mer om incidenten här.

12 Comments:

Blogger Alicio skrev...

Monica, vet TT något som AFP på plats i Gaza-remsan inte vet? Och även om vi skulle utgå från den hypotesen så finns det ingen anledning att inte rapportera den uppgiften (att militären säger att de har gripit pojkarna), som AFP gjorde.

I Jerusalem Post finns det två bilder på dem.
Mvh - Alicio

1:24 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Alicio, varje gång TT klipper i AFP-telegram skriker du - flera gånger motiverat. Men nu liknar det Peter och Vargen.

Om tesen är att rapporteringen är vänstervriden och propalestinsk, varför klipper man då också bort graverande citat från Israeler i stil med "we feel sick to the heart over the idea of being separated from what is our right. It is so beautiful here."?

Eller var är den politiska agendan bakom TTs censur av stroferna The Gaza pullout should figure prominently in talks between Sharon and Vladimir Putin on Thursday during what will be the first ever visit by a Russian leader to Israel.? Varför vill TT undanhålla sina svenska läsare detta faktum?

Det kan möjligen inte vara så att en trött nattredaktör på TT bara klippte in det han tyckte var relevant för de israeliska demonstrationerna och utelämnade annat i telegrammet - oavsett vilken sida informationen skulle anses "gynna"?

9:17 fm  
Blogger Alicio skrev...

Clooney, du har rätt i att klippningn i sig inte är felaktig. Det som TT skriver är sakligt korrekt, och därför har jag inte heller kritiserat det. Däremot belyste jag det som TT inte tagit med. Väldigt få försök till terrorattentat rapporteras av TT, vilket gör att Israels metoder för att skydda sin befolkning (vägspärrar, stängslet, jakt på terrorister etc) framstår som omöjliga att begripa.

Om man så intensivt rapporterar om dessa skyddsåtgärder utan att också rapportera om de terrorangrepp som åtgärderna lyckas stoppa blir bilden skev.

"varför klipper man då också bort graverande citat från Israeler i stil med "we feel sick to the heart over the idea of being separated from what is our right. It is so beautiful here."?

- Vad var det som var graverande med detta?

"Eller var är den politiska agendan bakom TTs censur av stroferna The Gaza pullout should figure prominently in talks between Sharon and Vladimir Putin on Thursday"

- Jag förstår inte vad du menar. Ordet "should" i ovanstående mening betyder "torde" och nte "borde". Jag ser ingen "politisk agenda" i faktumet att det inte är med, men jag kanske har missat något?

Mvh - Alicio

12:05 em  
Anonymous Anonym skrev...

TT har aldrig citerat - litat på - terroristsidan? Debaklet om den s.k. massakern i Jennin visar att TT visst hoppat på chansen att demonisera Israel. Men det är tydligen en "risk" man gärna tar, att citera Israels fiender. Eller minns jag fel, Alicio?

Problemet som jag ser det är att när en gång trovärdigheten har kompromissats så har man all anledning att misstro. Jag misstror ständigt TT - och andra media - och undrar vad de nu har lämnat ute eller skrivit om.

Och Jinge, ska man verkligen jämföra statsmedia med bloggare? Och vad menar du för "risk" i att citera IDF? Vad skulle man riskera? Att någon inom PLO/PA blev arg för att det kom ut att barn skickas till döden? Har PLO/PA något sorts håll på TT?

2:03 em  
Anonymous Anonym skrev...

Du har nog rätt om TT, Jinge, men TTs MÖ-redaktion suger. :( De undanhåller ju fakta och skriver om nyheter. Det är en officiell byrå som borde vara neutral.

Om TT egentligen är så fri från statens inflytande vet jag inte men någon annan kanske vet? Har TT en styrelse som är oberoende av staten eller statens utnämningar?

Nytt försök. Igen, jämför du officiella nyhetsförmedlare - som borde förmedla raka nyheter - med bloggare?

Borde inte såna nyheter som barn som skickas till döden för att ta ut oskyldiga människor vara ytterst angeläget att få ut? Barnmisshandel är ingenting att mörka!

A-K

4:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Tack, Johan L!

Mitt fel gjorde tydligen att Jinge koncentrerade sig på det och undvek det andra jag skrev. Undanflykt ? Njä!

A-K

4:40 em  
Blogger Alicio skrev...

Alla är välkomna att framföra sina synpunkter här, så länge man håller sig inom lagens ramar.

6:14 em  
Anonymous Anonym skrev...

För mig är "Jinge" ingenting annat än anonymt.

Ska man vara smickrad att ens fråga döms som "tämligen fånig" hällre än "fånig"?

Och var du inte den som drog upp en jämförelse mellan Alicio och TT?

Vore tacksam om du höll en hyfsad ton.

A-K Roth

7:14 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jinge, vad ditt nick eller namn än betyder för Alicio, som kanske känner dig personligen, så är jag ändå helt ovetande om ditt riktiga namn så för mig är du lika anonym som jag är för dig. Jag har dock åtminstone ett efternamn.

Du talar bredvid ämnet. Du ignorerade innehållet i startinlägget som konstaterade att TT ignorerar nyheter om att terrorister använder barn. Detta faktum borde uppröra folk. I stället går de - och ja, även du verkar det, in i försvarsställning och kommer med lösryckte anklgelser.

Från ditt "...Menar du med det att bloggaren "Alicio" är mer opartisk och fri när han rapporterar?..." drog jag en inferens att du jämförde bloggare med TT. Väntar du dig inte opartiska nyheter från TT? Tyckte du Jennin-reportagen var vettiga?

Nu går du åt sidan igen och talar om vad svenska folket anser, i en, måste jag säga, diffus mening som talar om "Israels agerande visavis palestinierna" som vore det ett begrepp ristat i sten. Sedan baserar du din syn att vissa frågor är fåniga på vad 83% av svenska folket - lov och pris för det allvetande svenska folket - tycker.

Det duger inte som resonemang då resonemanget är att svenska folket undanhålls nyhet från MÖ. Underkänt!

Jag har f.ö. inte läst något om att Alicio inte kan vara kritisk till vissa av Israels ageranden. Det får han själv svara på.

Att börja med personangreppp tycker jag låter tråkigt. Jag kan påminna att du har svarat på inlägg av mig tidigare trots min anonymitet. Att döma av svaren hade det dock varit bättre om du låtit bli. Du bemöter ju inte; du ägnar dig åt sidestepping.

A-K Roth

8:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jinge heter väl Jan-Inge Flücht eller något liknande?

9:20 em  
Anonymous Anonym skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:01 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Har heller ingen lust att utsätta mig för vettvillingars otrevligheter och håller mig till ett förkortat namn. Det som drabbade Alicio är ingenting man söker. Alicios erfarenhet har också poängterat att man borde vara försiktig. Rasister och andra finns både till höger och vänster, tyvärr.

Jag tycker Jinge - tack för din presentation, Jan-Inge - borde kunna ägna sig åt sakfrågorna vare sig folk använder nick eller inte.

Och – även om Jinge tror att alla i hela världen borde känna till vem Jinge är, så måste jag erkänna att jag var ignorant.

Han kanske är "världsberömd" endast i Sverige? :) Ytterligare en "fånig" fråga? Kanske, men relevant!

Ska man - ni som känner Jinge - anta att han - och andra som inte ser skäl att dikutera palestinska barnoffringar - inte bryr sig?
A-K (Roth)

1:37 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan