Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-02-13

Wigström och Carlsson fick rätt om Freivalds utrikespolitik


Långt viktigare än utrikesminister Laila Freivalds bristande geografikunskaper är hur svensk utrikespolitik förlorat initiativet och förmågan att uttala vad som är rätt och fel.

Laila Freivalds svarade så här i onsdags på kritiken mot hennes utrikespolitiska deklaration om Sudan:

- Vi är beredda att göra allt - utom det Gunilla Carlsson [m] och Cecilia Wigström [fp] tycks vilja, skicka svensk trupp till Sudan mot Afrikanska unionens uttryckliga vilja.

Idag, fyra dagar senare, ser vi att till och med FN:s Kofi Annan insett ohållbarheten i situationen:

FN:s generalsekreterare Kofi Annan ber EU och Nato att anstränga sig mer för att få stopp på den humanitära katastrofen i Sudans Darfurregion.
- Människor dör varenda dag, vi klarar inte av att skydda dem, sade Annan på söndagen till en sal full av ministrar och höga försvarsanställda på säkerhetskonferensen i München. Han sade att Afrikanska unionens styrkor inte räcker för att skapa säkerhet i området på grund av uppdragets omfattning.

- Fler insatser behövs omedelbart. De organisationer som har verklig kapacitet - och både Nato och EU är väl representerade i det här rummet - måste allvarligt fundera över vad de kan göra för att få ett slut på den här tragedin, sade generalsekreteraren.

De borgerliga kritikerna fick alltså rätt. Frågan är nu bara om FN:s vädjan kommer att ha någon betydelse för den förda socialdemokratiska politiken gentemot Sudan.


3 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Inlägget ovan innehöll långa internetadresser som förändrade layouten på sidan. Jag postar Bengt O:s inlägg här, med hyperlänkar istället / Alicio:.
Tja, borgerlig och borgerlig. Dit kan du inte räkna mig men jag har från första början kritiserat Freivalds utrikespolitik fast med helt andra utgångspunkter än du.Vad jag vänt mig mot var hennes omotiverade antiryska uttalanden. hennes högst personliga tolkningar av nationella minoritetsrättigheter och hennes hålla-handen med krigsförbrytaren Jack Straw. Men jag har inte deltagit i Phuketskallet därför att jag tyckte det var för billigt. Kunde vi komma överens om att glömma höger/vönster perspektivet för några minuter och enas om att vi har en inkompetent utrikesminister som borde avgå snarast innan hon ställer till med med mer skada? Här är länkar till några inlägg som jag skrivit:

Länk 1Länk 2Länk 3Länk 4

11:01 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hon heter faktiskt Wikström!!

3:29 em  
Blogger Alicio skrev...

För enkelhetens skull finns det två folkpartistiska riksdagsledamöter med nästan samma namn. Cecila Wigström respektive Cecilia Wikström.

Enligt respektive hemsida (se länkarna ovan) är det Cecilia Wigström som kritiserade regeringens Sudan-politik. Och det stämmer också med DN-artikeln som jag länkade till ovan.

Mvh - Alicio

4:16 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan