Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-02-13

Bloggande som vektor för hat


På förekommen anledning skriver Norton idag om det allt mer irrationella hatet hos en mindre andel bloggare längst ute på den vänsterextrema kanten:

Indeed, some bloggers on the hard left (no names necessary) focus solely on their unabashed hatred of libertarian and conservative profiles, rarely rebutting actual points or engaging in intellectual dialogue. They spend a disproportionate amount of time hurling barbs at the people behind the ideas; in fact seldom addressing the content of the ideas themselves.

[...]

Their consipracy theories engulf them, consume their waking thoughts and propel them into uncontrollable paroxysms and perturbations. This is too bad.

Till de bisarra konspirationsteorierna kan man också lägga den allt mer skrämmande historierevisionismen. Båda dessa är just nu verktyg i handen på en fanatisk person som driver kampanj mot ett antal bloggare, inkl. undertecknad, i 5700 ord (motsv. 14 A4-sidor) långa inlägg på sin blogg.


3 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag tycker det är trist när några debatterar aggressivt utan att hålla sig till saken. Om man råkar tycka annorlunda i något är man plötsligt rena idioten ibland.
Det måste gå att diskutera saker och fundera och ha olika åsikter och ändå respektera varandra. Det är då det är demokrati.
Trist att det finns några bloggare som är aggressiva och inte kan diskutera i sak.
Fast jag tycker att det finns någon sådan också bland nyliberalerna, även om jag håller med om att det finns en och annan på vänsterkanten också.
mvh
Chadie

4:49 em  
Blogger Alicio skrev...

Tack för din kommentar, Chadie. Jag instämmer. Mvh - Alicio

4:50 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jag minns en person på SvD-debatt som lovade mig att "vi är några stycken som kommer att hålla koll på dig från och med nu".

Kommer du ihåg det, "Alicio"?

Rörande "Land-Nortons" inlägg så har jag låtit översätta det till svenska, finns i kommentardelen på hans inlägg på "Stockholms åskådare"!

5:32 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan