Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-10-20

Journalister tvingar bort antisemitisk nyhetschef


Jag hann inte skriva om detta igår, men jag vill ge en applåd till de modiga journalisterna på den statliga franska radiokanalen Radio France Internationale, som igår fick kanalens nyhetschef att avgå efter att han gjort antisemitiska och grovt Israel-hatiska uttalanden. De gav följande uttalande:

"We protest with indignation and we reject Alain Menargues's remarks on Jews and the State of Israel. It is now up to the president of RFI, Antoine Schwarz, to draw conclusions and take the appropriate measures."

I Frankrike är det inte som det ibland kan vara i Sverige, där det anses att "anklagelsen" om att någon är antisemit är värre än att faktiskt vara det.

Jag lyssnar nästan dagligen på RFI. Till skillnad från den svenska så karaktäriseras RFI:s Mellanösternrapportering av en förmåga att diskutera båda sidornas politik, och inte endast fokusera på påstådda ”orättvisor” som i den svenska. Lyssnaren får en mer vuxen bild av hur politiken i regionen ser ut, till skillnad från den som pumpas ut i vissa svenska mediers naiva banderoll- och klichérapportering.




5 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Hej,

Som du vet upprörs ju även jag av den som jag upplever det snedvridna nyhetsrapporteringen i svenska media, där man som jag ser det ofta "hackar" på Israel. Sedan kan jag ju själv ha åsikter om hur Israel bör agera, avseende ockupationer och annat. Men en rättvis bild har man rätt att kräva av medier!

Min misstanke är att det som finns i Frankrike också kan finnas i Sverige. Det är en misstanke bara - men en välgrundad sådan. Och jag står för den åsikten.

Förresten tycker jag att du fått ta oförtjänt mycket skit i en blog! Det gjorde mig förbannad.

/Carina

http://carina.blog-city.com/

12:56 em  
Blogger Alicio skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

1:00 em  
Blogger Alicio skrev...

Tack för din kommentar, Carina!
;)

Mvh
Alicio

1:00 em  
Anonymous Anonym skrev...

Olivlunden: Facket tvingade bort rasistisk nyhetschef
http://olivlunden.blogspot.com/2004/10/facket-tvingade-bort-rasistisk.html

3:55 fm  
Blogger Alicio skrev...

Intressant blog du har. Tack för tipset.
Mvh
Alicio

4:24 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan