Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-09-12

SIDA-chef om terrorkonferens: Vi hade ingen aning


SIDA:s sponsring av "Solidaritetskonferensen" som anordnades mellan den 7-11 september har med rätta givit upphov till vilda diskussioner om SIDA:s syfte. För att lugna ner kritikerna gick först informationschefen Johan Åkerblom ut och förklarade att man inte deltagit i planeringen av den stalinist- och terroristanstrukna konferensen, där ju bl.a. den palestinska flygplanskaparen och f.d. PFLP-ledaren Leila Khaled skulle tala.

Lisa Abramowicz, ordförande i Svensk Israel-information, svarade att SIDA borde ha undersökt konferensens inriktning när grupper som Revolutionär Kommunistisk Ungdom (RKU) och Proletären FF, med anknytning till det öppet anti-demokratiska och stalinistiska KPML(r), står bakom evenemanget.

Debatten fortsatte med ett brev från Abramowicz till SIDA:s Asienchef Jan Bjerninger den 1 september — 6 dagar innan konferensen skulle börja (finns ej online, endast via nyhetsbrev):

Bäste Jan,
Jag skriver till Dig för att fråga följande: - På vilka premisser får nedanstående Palestina-konferens i Västra Frölunda, 7 - 11 september, 250 000 kr i stöd via biståndsbudgeten och SIDA? Programmet (www.rku.nu) förhärligar motståndskampen med alla medel, våld mot civila och bl.a. har sådana talare som flygplanskaparen Leila Khaled, en dam med många liv på sitt samvete. Bl.a. var hon PFLP:s chef när Israels turistminister Ze'evi mördades i november 2001. I det sammanhanget yttrade Khaled att premiärminister Sharon var nästa mål.

PFLP:s ungdomsorganisation är medarrangör tillsammans med Revolutionär Kommunistisk Ungdom och Proletären och stödjer sin huvudorganisations terror mot civila.
Är detta förenligt med SIDAs policy avseende solidaritetsarbete?
Eftersom konferensen äger rum 7 - 11 september vore jag tacksam för ett snabbt
svar.

Och här följer nu det senkomna svaret från SIDA:s Asienchef, där han säger att SIDA aldrig vet vad deras pengar går till:


Hej Lena, [sic]
Är hastigt inne på kontoret sent på fredag e.m. efter att ha varit borta sedan i måndags och har snabbt läst ditt mail. Jag förstår att Du undrar och hinner nu inte ta reda på några detaljer. Det jag kan säga är följande.

Det Du tar upp ingår inte i Sidas Mellanösternprogram, som vi på Asienavdelningen ansvarar för. Varken jag eller mina kollegor på avdelningen kände till saken överhuvud taget före den Expressenartikel som tydligen (har inte sett den) tog upp saken i förrgår.

Hur kan det då komma sig att ett visst Sidastöd kan förekomma utan att vi känner till det? Sida har särskilda anslag från riksdag/regering för svenska enskilda organisationers självständiga arbete. Forum Syd är en paraplyorganisation för ett stort antal svenska enskilda organisationer. SISU, Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation är en paraplyorganisation för distriks- och idrottsklubbar (och Svenska Riksidrottsförbundets studie- och utbildningsorgan). Dessa båda har såvitt jag förstått det givit de projektbidrag Du tar upp.

Sida ger klumpsummor till bl.a. dessa organisationer, som de sedan omvandlar till ett stort antal projektbidrag baserat på ansökningar från deras medlemsorganisationer. Tanken (riksdagens och vår) är att organisationerna ska arbeta självständigt och ta ett eget ansvar för vad de gör och vad de stödjer . Sida förhandsgodkänner därför inte de olika projektbidragen. Däremot följder vi i efterhand upp att verksamheten ligger inom ramen för de riktlinjer som har ställts upp.

Jag kände som sagt inte till konferensen och har inte haft möjlighet att diskutera saken med Forum Syd och SISU. Den ansvariga avdelningen på Sida har sökt kontakt med organisationerna i frågan. Generellt kan jag säga att Sida arbetar för demokrati och ickevåld. Det är givetvis helt oacceptabelt om biståndsmedel skulle ges till verksamheter som motverkar dessa syften.
Hälsningar Jan

Patetiskt.


3 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Först: jag håller med om att konferensen inte borde fått ekonomiskt stöd.

Sen tycker jag ändå att det är BRA att Sida delegerar fördelningen av stödet till enskilda organisationers biståndsprojekt. De gör vanligtvis ett bra jobb, men borde naturligtvis få kritik i detta fall.

Att Sida skulle gå in och förhandsgranska varenda projekt som Forum Syd hanterar tror jag vore onödigt byråkratiskt, bättre att se till att rutinerna och riktlinjerna på Forum Syd blir klarare!

Pierre Andersson

6:05 em  
Blogger Alicio skrev...

Hej Pierre,

Det är i förlängningen det jag menar när jag säger att SIDA borde kontrollera vart pengarna går (dvs till organisationer med acceptabla rutiner).

Jag beklagar om det lät som att jag menade att man skulle detaljstyra varenda utgiftspost.

Mvh
Alicio

6:17 em  
Blogger Alicio skrev...

(tillägg)
...och personligen tycker jag inte att det är acceptabla rutiner, när Forum Syd och SISU inte har reagerat på att inbjudningar har gjorts till terrorister och stalinistgrupper.

Ännu värre är det i min mening att man inte har reagerat trots att vem som helst som läser nyheterna visste vilka som skulle delta.

Mvh
Alicio

6:34 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan