Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-09-21

Allt fler försök till "phishing" på Internet


The New York Times har en intressant artikel om det som på engelska kallas ”phishing”, dvs att stjäla andras kontoidentiteter. Från början gällde detta attacker mot AOL:s abonnenter, men på senare tid handlar det lika ofta om bankbedrägerier.

För någon vecka sedan fick jag själv ett mail till min spamfolder från ”Citibank” med en länk till en internetsida som uppmanade mig att knappa in mitt kontonummer för att lösa ett akut problem med mitt konto. Eftersom jag inte är kund hos Citibank var bluffen ganska genomskinlig. Men jag skulle inte förvånas om bedragarna lyckats samla ihop hundratals riktiga kontonummer, och kommit över en del pengar.

Som det framgår av artikeln är det många som fått samma mail.

(länk via det Progressiva USA)

Inloggning: Användarnamn aliciohernandez Lösenord alicio