Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-07-01

Palestinsk konstfestival stoppad av Hamas


I följande telegram från nyhetsbyrån AP får vi nu en inblick i konsekvenserna av framgångarna för Hamas i de senaste palestinska kommunalvalen: Hamas-styrd stad förbjuder konstfestival.

Meningen var att ”Palestinian Art Festival” skulle organiseras i den Hamas-styrda staden Kalkilia, men Hamas avslog en begäran från arrangören att få låna stadens fotbollsplan för evenemanget:

"De vill inte se män och kvinnor dansa tillsammans. De valde oss för att bevara deras traditioner och hålla fast vid det”, sade [Mustafa Sabri, talesman för den Hamas-styrda staden Kalkilia].

Detta borde betänkas av dem som talar om gruppens s.k. ”sociala välgörenhetsarbete”. Detta utan att inse att dess mål är att införa en Iran-liknande islamisk diktatur i de palestinska områdena (och på Israels ruiner). Så här ser de "konstutställningar" ut som terrorgruppen föredrar att organisera.

Carin
”Biståndsmiljoner till Hamas” Jämtin kunde inte nås för en kommentar.


4 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag kan berätta något liknande om hur tokigt det blir när dom låter koranen styra sina liv.

Jag har tänkt åka till Asien i höst och eftersom jag älskar den asiatiska maten så tänkte jag gå en matlagningskurs när jag är där. Det jag först kollade upp var om det fanns någon matlagningskurs i Kuala Lumpor eftersom jag har hört att maten i Malaysia skall vara något alldeles speciellt.

Jodå jag hittade en malaysisk matlagningskurs på nätet men till min stora besvikelse läste jag att på grund av landets tradition så får bara kvinnor vara med vid matlagningen i köket, männen får snällt vänta i matsalen tills maten är färdig och blir serverad. Helt sjukt.

Och när jag tänker efter så har jag ju i Sverige och utomlands sett muslimska män jobba med matlagning på pizzerior, kebabställen och i indiska restauranger, men aldrig att jag sett dem jobba ihop med en kvinna i dessa kök. Hur tokigt det än kan låta så är tydligen kvinnor och män är förbjudna att laga mat tillsammans inom islam.
Tror dom att vi män får nån sorts kåtspel om vi ser en kvinna hålla i en gurka eller en morot eller vad handlar det om?

Så nu blir det en matlagningskurs i det mera normala Thailand istället. Den kurs som just nu känns hetast är den här i Bangkok:
http://thai-house-inn.port5.com/thai2.htm

8:26 em  
Blogger Alicio skrev...

Det vattnas i munnen när man tittar på den där hemsidan, Roland! Låter som en rolig idé att lära sig matkulturen på plats, istället för med en thailändsk kokbok hemma.

Du får ta bilder på dina anrättningar, så kanske vi kan lägga upp dem här! :)

8:38 em  
Anonymous Anonym skrev...

Min favoriträtt finns där!:

Gaeng Kheow Wan Gai (Green Chicken Curry)Roland, du får berätta om du fick pröva på den!

Jag har lite eftersom blivit påverkad av Thailändsk mat då vi har en lokal familjeägd - far, mor, tre skärpta döttrar varav en gifter sig i morgon - restaurang som är fantastisk.

Nu har jag bl.a. citrongräs och basilika i min lilla örtagård; det är helt makalöst vad det där citrongräset sätter piff på maten. Vitlök och kokosmjölk får du väl jobba med också.

12:57 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Alicio och A-K Roth, asiatisk mat är verkligen mums. Jag ser min kommande Thailandresa som ett matäventyr.

För att återgå till trådens ämne.
Alicio skrev om att det är förbjudet för män och kvinnor att dansa med varandra i en del städer i det muslimska Palestina. Jag rapporterade om att män och kvinnor är förbjudna att laga mat tillsammans i det muslimska Malaysia.

Jag läste nyss Daniel Pipes nyhetsbrev. Han bidrar med nedanstående där Marguerite Michaels från Time Magazine beskriver hur den muslimska könsapartheiden ser ut i en muslimsk friskola i Bridgeview, Illinois:

” ’Flyktig konversation mellan pojkar och flickor uppmuntras inte på något sätt, tvärtom.’ rapporterar hon. ’De får inte umgås med varandra’ och den kommunikation de kan ägna sig åt begränsas till skrivna meddelanden.”

http://se.danielpipes.org/article/2723

11:30 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan