Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-06-26

Moynihan: Svenska journalister
borde våga rätta sina fel


Michael Moynihan från Stockholm Spectator kritiserar idag, i en mycket viktig debattartikel i Aftonbladet, den förhärskande journalistkulturen i Sverige: Rättelser ökar förtroendet.

Hur smärtsamt det än blir för många att erkänna är det hög tid [för svenska nyhetsorganisationer] att ta en sida ur den amerikanska regelboken för medier och angripa politisk snedvridning från båda håll och att löpande rätta felaktig och vilseledande nyhetsrapportering [i svenska medier]. Snarare än att underminera trovärdighet leder sådana erkännanden av fel snarare till att tilltron för medierna stärks.

Svenska nyhetsorganisationers ovilja att erkänna fel eller att lyssna till saklig kritik från nyhetskonsumenterna skiljer sig markant från den hederskodex som inspirerar den amerikanska pressen:

”Svenska journalister kunde lära sig mycket av amerikansk nyhetskultur” sa [en svensk journalist som arbetar på en amerikansk nyhetsbyrå], ”på nyhetsbyrån där jag jobbar är det förstås viktigt att vara snabb. Men oavsett detta redigeras mina artiklar tre gånger innan de publiceras”. Och när ett misstag ändå slinker förbi redaktören, rättas de omedelbart, både i tryck och i databasarkivet.

Detta är så diametralt skilt från hur exempelvis "nyhetsbyrån" TT arbetar, där man i princip föraktar sina läsare och vägrar att dialogera och att erkänna och rätta sina fel. Michael Moynihan hänvisar också till min granskning av SVT-programmet Faktum (se här, här och här), där ett reportage om terrorism blev en plattform för att sprida reporterns egna (och annars irrelevanta) politiska åsikter:

Tänk bara på dokumentären ”Könskriget”, som dominerade DN Kultur veckan efter att den sänts. Men en dokumentär om terrorism (regisserad av en opartisk och balanserad medlem av Revolutionär kommunistisk ungdom) som hånades av bloggare på högerkanten, struntade i stort sett pressen i. Så det verkar som om det finns bra och dålig partiskhet.

Läs hela artikeln!


14 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Alicio pratar om den amerikanska hederskodexen bland journalister.
Uppenbarligen har han aldrig avnjutit Fox News...
Fast det kanske inte klassas som journalism...

2:52 em  
Blogger Alicio skrev...

Guardian, jag gillar inte Fox särskilt mycket, men läs detta. Det verkar inte som problemet är allra störst hos just dem.

Och din kommentar säger ingenting om viljan att korrigera.

2:59 em  
Blogger Erik Starck skrev...

På tal om svensk journalistik och TT:
"Tvättlappar och skygglappar"
http://framtidstanken.com/index.php?p=405

3:08 em  
Blogger Alicio skrev...

Mycket bra exempel Erik! En vinklad och sakligt felaktig TT-rapport har snurrat runt i media och förvanskats ännu mer, för att till slut nå oigenkännlighet med både det falska TT-telegrammet och den ursprungliga rapporten från Konsumentverket.

Tack.
Mvh - Alicio

3:16 em  
Anonymous Anonym skrev...

Men vad är den felaktiga original texten som TT-skrev då?

3:27 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag kan inte se den felaktiga rubriken om att “EU förbjuder svenska tvättlappar!” som TT skulle basunera ut...

3:49 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det var väl ingen rubrik som så men det stod så här i artikeln:

"...EU-beskedet om att förbjuda märkningen kom i samband med att överenskommelsen skulle omförhandlas, rapporterar Ekot..."

Notera att ordet "förbjuda" användes.

4:10 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag tror att det är omöjligt för journalisterna i svensk mainstream media att skriva på ett ballanserat sätt. Jag tror att det är underförstått på redaktionerna att man skall skriva utifrån ett vänsterperspektiv eftersom man felaktigt anser att detta är att kämpa för det goda.

Vad Sverige behöver är nya ballanserade nyhetsmedia. Bloggarna är ju ett ljus i mörkret men även en ny rikstäckande dagstidning utan vänstervriden har vi sannerligen stort behov av.

Jag vill även tipsa om Dick Erixons blogginlägg idag om den amerikanska tv-kanalen Fox News som har skapat sig en mycket stor tittarkrets tack vare sin erkända trovärdighet. Dick skriver om att denna succé skapat stort fiendskap hos vänstermedierna som förlorat tittare och inflytande till Fox News.

http://www.erixon.com/

5:16 em  
Blogger Tomas skrev...

Angående Fox så valde Dick just de siffror som stämde bäst med hans tes, och ignorerade resten. Läs mer på min blogg.

Dessutom tycker jag det är märkligt att Michael kritiserar Faktum-reportaget för att reportern är medlem i RKU. För det första borde det vara eventuell partiskhet i reportaget som spelar roll, inte reporterns personliga åsikt. För det andra trodde jag (men jag kan ha fel) att reportern hade varit medlem i RKU tidigare, men inte var det vid tidpunkten för reportaget.

I den lilla kontakt jag haft med Michael var han även där lite väl fokuserad på min person snarare än mina argument.

Nu betyder inte det här att jag försvarar reportaget, det jag vänder mig emot är att Michael flörtar med Ad hominem.

5:26 em  
Blogger Alicio skrev...

Moynihan skriver ironiskt att journalisten var "balanserad", vilket syftar på att reportern lät sin egen (helt irrelevanta) personliga övertygelse lysa igenom i reportaget. Dennes politiska bakgrund hade inte kritiserats om den inte så tydigt tilläts påverka utformningen av programmet.

5:31 em  
Blogger deeped skrev...

Det fascinerar mig också att det så sällan sker rättelser i svenska media. Kolla in Forbes, Ad Age och andra - där är det aldrig frågan om något annat än att rätta fel som gjorts.

Erixon: ballans och balans är två skilda saker.

9:55 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Frånvaron av rättelser på Stamboard skall tolkas som att de aldrig någonsin har fel?

10:37 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har för mig att kommunisten i faktum-reportaget hetter Piroz Kianersi. Dessutom kan man ifrågasätta om inte blotta förekomsten av en person som står så långt utanför det demokratiska spektrat i den redaktionella personalen visar att statstelevisionen brutit sitt kontrakt.

Jag tycker mig minnas att programmet var en antidemokratisk pamflett. Media påverkar i kraft av sitt förtroende. Jag anser att det är relevant om redaktionerna bemannas av kommunister. Det invaliderar hela raporteringen.

6:29 em  
Anonymous Anonym skrev...

Niklas, man kan inte undgå att göra observationer och associationer när man läser andras inlägg, som ditt nu:

Det verkar som om man inte heller kan kritisera Irans jakt på kärnvapen utan att samtidigt avge en helig förklaring mot Israels eventulla kärnvapeninnehav. Ingen betydelse att många andra länder har kärnvapen; Israel ska klandras. Det är underförstått och krävs. (Undrar om vänstern har en hemlig Gulag för folk som glömt klanka på Israel varje gång de uttrycker en åsikt? :))

Angående Fox, så finns det ju många program där, somliga bättre, somliga sämre, somliga enerverande och somliga tröttsamma, och somliga bra. Men om vänstern blir hysterisk vid tanken på Fox måste det väl vara ganska juste? :)

2:18 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan