Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-06-30

Junihumor


Skratta bör man, och det gjorde jag när jag tittade på en parodi som driver med alla Star Wars-fans inför den senaste premiären av Episod III - Revenge of the Sith. Se videoklippet hos bloggaren Peter vs Dumheten (10 min).

På den franskspråkiga bloggen
Carte Postale Suédoise skriver Bertrand om sitt liv som fransk student i Stockholm. Det är en kille som verkligen älskar Sverige, och som med poetisk vältalighet berättar om vårt vackra land på franska, kombinerat med fina bilder. Nu är han på sommarlov i hemlandet, men strax innan han åkte postade han en länk till en lång lista skriven av australier, som skämtar med det typiskt svenska. Skoj både för utländska besökare och svenskar: You know you've been in Sweden too long when...


11 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Det som gör den där listan så oemotståndlig, förutom att den är så träffande, är att det ofta skiner igenom en sorts gullig kärlek till svenskarnas alla små knasigheter, och ibland även till de egna knasigheter som man övergivit!

Listan beskriver utmärkt den där ständiga ambivalensen som verkar bli ledmotivet för de flesta av oss migranter. Gilla läget, acceptera i tysthet eller motsätta sig, det är den ständiga frågan inför alla tossigheter man stöter på i sitt nya land.

1:40 em  
Anonymous Anonym skrev...

"You understand why Finnish has no future tense."

Kan någon förklara den här för mig? Jag skrattade, och den känns träffande, men jag förstår den inte.

2:00 em  
Blogger Bertrand skrev...

Jag undrade varför jag hade haft så många besökare från Sverige igår!

Tack för komplimangen, det är snällt av dig. Jag visste inte att vad jag skriver är poestiskt!

10:11 fm  
Blogger Alicio skrev...

Bertrand, poetiskt vältaligt åtminstone:

"J'ai longé la route des crêtes, celle qui marque la fin de l'archipel. Presque plus d'îles. Seulement la Baltique. Cette mer qui, par endroits, n'est finalement pas si froide que cela. Des dizaines de petites criques désertes. Un ciel tout bleu avec un soleil encore bien haut pour une fin d'après-midi. Petit vent d'est un peu chaud. Et une végétation qui a changé. Davantage de rochers, moins de sapins. Beaucoup de pins. Une légère odeur de vase et de sel."

- Får mig att längta hem...

1:51 em  
Blogger Peter skrev...

den där listan var riktigt jävla kul.
flera punkter känndes för mig som svensk så naturligt och jag nästan blev chockad över att det sågs som onormalt i andra länder

2:19 em  
Blogger Bertrand skrev...

Alicio: Nynäshamn var så vacker, jag kunde inte skriva något annat! ;-)

Åtminstone försöker skriva fina meningar. Jag vet inte om jag lyckas. Faktiskt är det inte lätt!

Du längtar efter Sverige?

10:49 fm  
Blogger Alicio skrev...

Bertrand, dina texter får mig att längta hem, eftersom jag för tillfället befinner mig i Frankrike... Även det ett vackert land dock.

1:17 em  
Anonymous Anonym skrev...

Listan som det refereras till innehåller en hel del punkter från en annan lista som heter "You know you've been in Finland too long when..". T ex har vi väl haft söndagsöppna affärer rätt länge här i Sverige- vilket förklarar varför det även finns med en rad om "why Finnish has no future tense".

2:51 em  
Anonymous Anonym skrev...

"There is no future tense in Finnish". Det kunde lika gärna ha stått "in Swedish". För oss svenskar är futurum (den grammatiska termen för framtid) en problematisk tidsform när vi söker uttrycka oss på andra språk. Många svenskar tycker nog att presens (nutid) borde gå bra, precis som på svenska, bara man tillägger "i morgon", "nästa år" osv. Men det fungerar inte i långa loppet. Vi ser inte bjälken i vårt eget öga, däremot grandet i våra finska grannars ögon.
Det hela har nog ingenting med söndagsöppet att göra.

6:41 fm  
Blogger Alicio skrev...

Henrik, det finns inte i engelskan heller, till skillnad från i de latinska språken...

9:38 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Rolig lista, dock lite för mycket om mat som de flesta ändå aldrig äter.

Den här fick mig att garva:

"You accept that the best answer for a question is always "Jag vet inte"

Ibland hör man att Svenskar är besatta av hur utlandet ser på oss, undrar om det ligger lite i det.

4:31 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan