Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-05-20

Star Wars redan fildelad


Filmen Star Wars Episod III - Mörkrets Hämnd har redan piratkopierats och fanns tillgänglig på fildelningsnätverk under onsdagen, rapporterar Reuters. I nyhetsbyråns telegram hänvisas till internetsajten Waxy.org. Där kan man titta på ett 19 sekunder långt klipp från kopian (som i reklamen). Det är stämplat med ett räkneverk, vilket tyder på att filmen troligen har läckt från insiders inom filmindustrin, snarare än som resultat av att någon har filmat under en föreställning.

Internetsajten
Boing Boing kritiserar produktionsbolagen i en kommentar:

Arbetskopior läcker från produktionsbolagen. De försöker reglera vad folk gör med DVD:s, kabel TV och datorer, men de kan inte ens hålla ordning på sitt eget bygge.



6 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Hehe, StarWars III fanns redan utdelad under lördagen i förra veckan ;-)

5:39 fm  
Blogger Alicio skrev...

Oj, men stod det inte att några versioner var fuskkopior?

9:25 fm  
Anonymous Anonym skrev...

jodå, fuskkopior var det säkert, det brukar alltid dyka upp när stora filmer lanseras. den som var ute som jag nämnde i mitt första inlägg var en sån där "screening" kopia som skickas ut till mediafolk.

10:06 fm  
Blogger Alicio skrev...

OK. Med fuskkopia menade jag alltså en fil som inte gick att använda.

10:16 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Filmen är en arbetskopia, antagligen saknas en hel del element, såsom ljudeffekter, musik, specialeffekter, 3d etc. Det är ganska vanligt att sådana läcker ut. Filmbranschen har inte för vana att kroppsvisitera folk. Men det kanske kommer till det.

/keyzer söze

11:01 fm  
Blogger Fredrik skrev...

Jag vet inte var Mickey får sina fakta ifrån men någon annan kopia än gårdagens Star.Wars.Episode.III.Revenge.of.the.Sith.DVD.Workprint.XviD känner jag inte till och det känns inte som att jag borde ha missat den. Alltså Mickey, hur mycket sanning ligger det i ditt påstående? Har du personligen kollat på denna "screener"? Det vill jag gärna veta.

5:50 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan