Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-05-25

När juntan själv får välja


Jag berättade igår att biståndsminister Carin Jämtin efterlyste medarbetare som vågar stoppa henne när hon trampar i klaveret:

- Folk säger inte emot fast jag vet att jag har fel ibland. Därför måste jag se till att omge [mig] med folk som törs säga emot.

Bloggen Utkast skriver dock att Carin Jämtin i praktiken låtit omringa sig med människor som, om möjligt, utmärkt sig för att vara långt mer extrema i sin syn på Mellanösternkonflikten än hon själv. Människor som är så pass radikala att både journalister och politiker tvingades reagera.

Kan detta vara förklaringen till Carin Jämtins hysteriska utbrott mot den israeliska säkerhetsbarriären? Jämtins biståndsmiljoner kan ju i praktiken komma att betalas ut till de Hamas-mördare som stängslet är avsett att hålla ute?


18 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Aj du! Menar du att svenskarna betalar ut miljoner till Hamas-mördare? Herre Jösses, tack för upplysningen, jag ska ringa min represant på riksdagen på en gång och klaga om detta, tack Alicio! Upplysningen är värt en miljon dollar. Förresten ska jag lägga din blog till en av mina allrast favoriter som talar sanningen om Israel och är Israelvänlig, sådana som du ser man sällan :)

3:11 em  
Blogger Alicio skrev...

Hm, jag skrev att det i praktiken kan komma att gå till terrorister, ja...

3:14 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Hm, dagens avslöjande från israelhögern är alltså att Jämtin har en medarbetare som en gång skrivit en debattartikel om Israel som fick ett svarsinlägg från LUF:s nuvarnade ordförande, Fredrik Malm?

Och för att verkligen bevisa de "absurda och extrema antiisraeliska anklagelser" som Jämtins medarbetare påståås ha fällts så har Dmitri Vasserman lyckats rota fram och visar nu stolt upp.....håll i er nu......Fredrik Malms artikel!

Som inte innehåller ett enda citat från den artikel som den svarar på.

Artikeln publicerades i Arbetet den 23 maj 2000 och var en replik på en tidigare artikel. Jag står som undertecknare och har inte skrivit artikeln, skriver Malm, roligt bara det

....publicerade numera närlagda tidningen Arbetaren en artikel av Jon Åström Gröndahl...

Dmitri blandar uppenbarligen ihop syndikalsiternas högst levande veckotidning "Arbetaren" med den numer nedlagda Malmöbaserade tidningen "Arbetet". Jaja, man kan ju inte får rätt i allt!

5:51 em  
Anonymous Anonym skrev...

Fyllbulten tycker det vore helt OK om Pastor Fred Phelps satt på Sverige-enheten på amerikanska State Department med andra ord...

6:05 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bulten i bo, jag hade fel i namnet på tidningen - visst ska jag korrigera det.

Vad gäller resten: det stod klart och tydligt att Jon Åström Gröndahl:
* tyckte att Israel varken var demokrati eller rättstat;
* tyckte att Israel saknade tryck- och rörelsefrihet;

Jag tror inte ett tidningen Arbetet skulle publicera ett inlägg, som bemöter det som Jon Åström Gröndahl aldrig har sagt.

Alla som var i Israel vet vilket levande demokrati Israel är, i många avseenden mycket mer öppet än Sverige. Till exempel spärren i parlamentet är bara 1% - just för att små partier (arabnationalister, kommunister, antisionister m fl) inte skulle hamna utanför parlamentet. I Sverige har vi 4% - just för att hålla Sverigedemokraterna & co utanför. Även debatter är mycket uppkäftigare än i Sverige, de jäntelagarna som vi har här saknas där helt och hållet.

Att påstå det motsatta tyder på sådan ignorans, att de skulle diskvalificera en människa som en diplomat i de flesta länder. Ett faktum till om Åström Gröndahls bristande kompetens finns här.

6:15 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Fyllbulten tycker det vore helt OK om Pastor Fred Phelps satt på Sverige-enheten på amerikanska State Department med andra ord

Nej men att Bush utser sina åsiktsfränder som tjänstemän, det kan man ju inte göra så mycket åt!

Men allvarligt talat, innan någon israelvän kan föröma denne tjänsteman hos Jämtin, måste ni väl veta vad han har skrivit? Eller fungerar inte ni på det viset?

6:19 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Vad gäller resten: det stod klart och tydligt att Jon Åström Gröndahl:
* tyckte att Israel varken var demokrati eller rättstat;
* tyckte att Israel saknade tryck- och rörelsefrihet


Det kan vara möjligt att det står klart om man har läst ursprungsartikeln. Har du gjort det, Dmitri?

6:21 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bulten i Bo, jag har ingen anledning att misstro de fyra som signerade repliken jag refererade till. Om jag hade trott att Schatz, Sadé, Malm och Dahlgren är inte skribenter man kan lita på när det gäller fakta, så skulle jag springa till ett bibliotek och leta fram originalet. Men det är du och inte jag som misstror Schatz, Sadé, Malm och Dahlgren – därför är det din tur att springa till biblioteket. Eller varför inte ringa Jon Åström Gröndahl? Hans telefoner finns i mitt inlägg.

6:46 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

OK, du skriver inlägg där du anser att folk ska skiljas från sina jobb, detta för vad som står i deras artiklar vilka du inte har läst.

Ska bli kul att se hur rättssäkerhetens riddare här hos "Alicio" kommer att storma mot dig. Jag lutar mig tillbaka och noterar!

6:59 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bulten i Bo, jag angav seriösa källor för min information. Om du har rimliga misstankar att mina källor ljuger, är det din, och inte min sak att bevisa det.

7:12 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Nej, lille vän. Det är du som framför anklagelser mot en namngiven person, alltså har du bevisbördan för de anklagelser du för fram.

En sak vore om du i din post öppet erkände att du inte har läst artikeln och därför inte vet om de anklagelser du för fram är sanna. Att framföra andrahandsuppgifter i skenet av att man tagit del av dem själv, det är mycket bedrägligt beteende!

Det är du som driver bloggen "TT-kritik", eller hur?

8:19 em  
Anonymous Anonym skrev...

Oroa dig inte Bulten! Jag förlåter dig!

11:53 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bulten, din kritik är helt absurd. Det framgår hel klart att ursprungsartikeln är radikalt kritisk mot Israel. Det finns ingen anledning att misstro den breda skara som reagerade, och det är inte detaljerna som diskuteras, utan principen. Det är detta som kritiseras, och faktumet att det är så som den socialdemokratiska maktapparaten är uppbyggd. Det är ingen som kräver hans avgång, mer än i din fantasi. Tror du verkligen att vederbörande inte står för det han skrev i tidningen Arbetet?

Det allvarliga här är det planerade stödet till Hamas, och ingenting annat.

3:22 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Som alltid har Bulten enastående beviskrav. Denna gång måste en individ som kritiserar en person, läsa hans artikel i originalet. Seriös källhänvisning räcker inte. Tyvärr gäller Bultens fanatiska beviskrav bara motståndaren. Hans krav på sig själv och sina brunröda kamrater är betydligt slappare.

Lubbe Ferrysson – expert i bultologi.

3:59 em  
Anonymous Anonym skrev...

Lubbe, inte bara expert utan snart Ph.D!

4:32 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Ja Lubbe, jag kan tänka mig att det i ditt gamla Tjeckoslovakien gick alldeles utmärkt att döma en oppositionell utan att ens läsa vad han skrivit. Utan att rakt av lita på den sammanfattning som hans politiska motståndear hade satt ihop.

6:46 em  
Anonymous Anonym skrev...

"Ja Lubbe, jag kan tänka mig att det i ditt gamla Tjeckoslovakien gick alldeles utmärkt att döma en oppositionell"

Det fungerar inte så bra som argument, det var den tiden dina kommunistkompiar styrde (ni gillar ju att sätta oliktänkande i läger)...

9:40 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Mina kommunistkompisar?

11:42 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan