Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-05-10

Margot Wallström hittar nya paralleller


EU-kommissionären Margot Wallströms tal i Terezin i Tjeckien på VE-dagen den 8 maj, har med rätta kritiserats ganska hårt, då det kunde tolkas som att hon varnade för att ett nej till EU-konstitutionen vore ett steg tillbaka till Andra Världskrigets fasor. Till viss del har dock kritiken varit baserad på en något överdriven artikel i The Daily Telegraph där det stod att:

[Wallström menade att] politiker som motsätter sig en gemensam delning av den nationella suveräniteten riskerar en återgång till 1930- och 1940 talens nazistfasa.

Som denna utskrift av talet visar, så gick hon dock inte fullt så långt, även om hon gick för långt. Men Wallström verkar nu ha tagit till sig av kritiken, åtminstone ytligt. Dagen efter höll hon nämligen ett tal vid Karluniversitetet i Prag (pdf), och gjorde där en parallell mellan ett ja till EU-konstitutionen och Pragvåren istället...

Ni tjecker vet sannerligen hur man tar hand om sitt lands öde. Vi såg det 1968 [under Pragvåren/Alicios anm.] och vi såg det igen 1989. Jag vill se det hända igen på 2000-talet på europeisk nivå, genom de demokratiska kanaler som redan finns, och genom nya kanaler som ni kommer att öppna. En av de första sakerna ni kan göra är att delta i ert lands folkomröstning om den föreslagna EU-konstitutionen.


3 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

[En länk avlägsnades i nedanstående kommentar / Alicio]

"Margot Wallström hittar nya paralleller"

And so does also another [modererat]!
Today, of all days, my deeply [modererat] Fan complains about prisoned terrorists and puts on his hateblogg up a sicko flag!

"In the past year, 169 members of the police, IDF, Border Police, Prisons Service, Shin Bet (Israel Security Agency) and other organizations have been killed in the service of the state."

3:07 em  
Blogger Alicio skrev...

Se mitt inlägg här.

3:07 em  
Anonymous Anonym skrev...

Wallströms egendomliga paralleller kan bero på att författningsförslaget är svårt att försvara på egna meriter. Jag hade inte speciellt höga förväntningar när jag läste det men att det skulle vara ett riktigt så taffligt hopkok som det visade sig vara hade jag inte väntat mig.

Som ett litet cavaet måste jag tillägga att det var utkastet jag läste. Det kan ju ha förbättrats sedan dess men det är inte troligt. Det är så dåligt att det svårligen kan förbättras utan att man börjar om från början.

9:10 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan