Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-05-19

Förvåning i bloggvärlden: Vad är main stream enligt Aftonbladet?


Missa inte heller Henrik Hanssons (Globaljugglers) kommentar: "Aftonbladets Helle Klein marcherar vänsterut". Han ifrågasätter det sätt på vilket Helle Klein beskrev Alicio i Underlandet och säger:

Som källa anger hon den smått bisarra bloggen krigskrönikan [...] Med dessa referensramar antar jag att Kleins “extrema högeråsikter” [som hon attackerade Alicio för / min amn.] är typiskt main stream, och att Aftonbladets ledarredaktion tar allt tydligare steg rakt vänsterut.

Läs också jämställdhets- och solidaritetsaktivisten Erik Svansbos inlägg. Ett litet urval av alla andra reaktioner finns HÄR.


15 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Helle har bloggat - och antagligen LÄST bloggar - en KVART ungefär. Hon vet ingenting. Man måste följa en blogg ett tag för att få en bild. Vad hon skriver så här i början kanske man inte ska fästa så stort avseende vid? Tog hon inte bort länken till Krigskrönikan? Det räckte väl med att läsa ett par inlägg till...

9:47 em  
Blogger Alicio skrev...

Jag tror också att det delvis beror på att hon är ny som bloggare, och hon tog bort länken sedan.

Men det är förvånande att hon tillät sig att göra ett sådant misstag, med bara någon dags bloggande i bagaget.

10:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Ska erkänna att jag för länge sedan läste just krigskrönikan och höll på att få en uppfattning som var felaktig.

Detta är som sagt inte svårt som ny bloggare. Skillnaden är att jag åtminstone gick vidare för att forma min uppfattning. Helle basunerade ut det offentligt.

11:20 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag tror också att Helle är ovan. men då borde hon ta det lite lugnare istället för att attackera andra bloggare på så lösa grunder. Särskilt när folk inte kan försvara sig på henne blogg. Den har ju inget kommenteringssystem. Bara efter någon dag började ju Helle Klein med att avsiktligt missförstå Sannas inlägg och skrev sedan flera konstiga och aggressiva poster om det.

Tycker också att hennes demonstrativa pushande för enkilda bloggar känns lite konstigt. Särskilt som det alltid är förenat med käftsmällar mot andra.

Man får hoppas att hon finner sig till rätta snabbt. Men är det inte lite pinsamt att hon gratulerar sig själv till besöksfrekvensen på sin blogg? Ja menar, folk besöker hennes blogg för att den ligger på Aftonbladets sajt för tusan! Om jag hade haft en länk med foto till min blogg från Aftonbladets ledarsida så hade jag också fått besökare! Och idag skriver hon att det är "Kul" att en norsk tidning har uppmärksammat henne. HALLÅ!

Helle är välkommen i klubben. Men det vore bra om hon höll sig till sakargument och slutade att attackera andra hela tiden. Det ser inte bra ut när det görs från en position på "Sveriges största tidning".

11:26 em  
Anonymous Anonym skrev...

oj glömde länken till Sannas blog

11:28 em  
Anonymous Anonym skrev...

Paul O'Mahony har en jättebra kommentar.

11:54 em  
Anonymous Anonym skrev...

Klein skriver

"Hörde så att de flesta bloggare är unga konservativa killar (fast det tydligen inte var riktigt korrekt) och tyckte att det behövdes en motvikt, en gammal, vänstervriden tant. Så här är den, min motvallsblogg", skriver Kerstin.
Klein blogg

Motvalls är ledordet för vänsternissar. Om USA gör något så är det alltid fel. Det spelar ingen roll vad. Erixon skriver även om det idag:

"Man har bara EN linje: kritisera allt, precis allt USA gör! Det visar hur extremt destruktiv vänstern är - för irakierna och för oss själva."
Erixon

12:02 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Tja, själv fattade jag inte att jag startat en blogg förrens efter något år. Jag tyckte det var ett fiffigt verktyg till en hemsida.:)

Värsta med Klein och hennes bloggande (och övriga mediala skribenter som bloggar) är att det troligen läses av tusentals läsare varje dag - misstag kan därför få en spridning som känns obehaglig.

3:47 em  
Anonymous Anonym skrev...

tycker mig känna lukten avundsjuke sniff,sniff..jo det stämde :)

7:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

"Förvåning i bloggvärlden: Vad är main stream enligt Aftonbladet"? Precisering: Några få högerbloggare undrar vad som är mainstream enligt Aftonbladet.

7:26 em  
Blogger Alicio skrev...

Till Anonym 7.26, jag har inte tagit med alla. Vissa kommenterar Helles artikel ganska rättframt, och andra länkar dit som Helle inte ville att jag skulle länka. Men det är klart: RKU undrar nog inte var main stream enligt Aftonbadet är.

Till Madde, jag tror inte att Louise eller någon annan är "avundsjuk" på att Helle Klein har hög trafik i sin blogg på Aftonbladet (med länk från framsidan). Jag tror snarare att många menar att det ställer högre krav på henne.

7:34 em  
Anonymous Anonym skrev...

Du använder dig av formuleringen "Förvåning i bloggvärlden", utan att ha egentligt stöd för det (Inbilla mig nu inte att det var mer än ett par stycken som undrade vad som är main stream enligt Aftonbladet.), i syfte att ge tyngd åt din uppfattning. Du kände väl dig pressad av att Helle nämnt dig i negativa ordalag på sin blogg och ville markera att du inte är en udda figur utan en del av "bloggvärlden".

8:22 em  
Blogger Alicio skrev...

Anonym 8.22, jag kan säga att Helle Kleins påhopp har orsakat ganska stor förvåning i bloggvärlden, vilket jag tycker är positivt. Än en gång, jag har inte länkat till alla inlägg som har skrivits eftersom många av dem är så pass ursinniga åt hennes tilltag att jag inte kan göra det. För att illustrera dårskapen länkar några vidare till den olagliga sajten som Helle länkade till, och till en annan olaglig sajt, vilket inte jag vill bidra till. Några länkar också till inlägget hos Stockholm Spectator samt till deras kommentar till Kleins utfall.

Utöver detta hoppas jag att du läste inägget om Åsa Linderborg och Erik Wijk, som Aftonbladet Kultur tillät att försvara sina terrorn i Irak. Uppåt 15 bloggar har skrivit om det.

Jag anser därmed att en total på ca 25-30 välbesökta bloggar som skriver om Aftonbladets redaktionella linje i tidningen och på Helles blogg kan beskrivas som "Förvåning i bloggvärlden".

8:55 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bra inlägg från Politico Economico.

5:59 fm  
Anonymous Anonym skrev...

kanske det inte var avundsjuka från nån av er,jag är lite snuvig..:)

4:06 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan