Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-04-14

Snart tillbaka igen!


Först vill jag tacka alla trofasta läsare som har kikat in här varje dag, eller fortsatt att skriva kommentarer och att debattera under den senaste tidens uppehåll. Att ha flera hundratals besökare per dag utan att ha skrivit en rad på flera veckor värmer verkligen mitt hjärta.

Uppehållet berodde inledningsvis på resa. Men under den senaste tiden har jag valt att ta en paus pga en oerhört vidrig kampanj som har riktats mot mig och också drabbat min familj. Den har - bland annat - inneburit integritetskränkningar, förtal, uthängningar, brott mot PUL, trakasserier, hot och ofredande. Detta har genomförts av ett par personer som aldrig har varit intresserade av att diskutera sakfrågor med mig, utan som haft avsikten att bedriva en häxjakt mot min person.

De närmaste timmarna och dagarna kommer att vara avgörande för om detta kan upphöra i samförstånd, vilket jag föredrar, eller om det, beklagligt nog, måste stoppas på annat sätt.

Om den svenska bloggvärlden någonsin ska kunna utvecklas till en trovärdig och relevant röst i det svenska politiska och mediala debattlandskapet, så kan ovanstående missbruk inte få fortsätta. Vi som bloggar har en fantastisk möjlighet att nå ut med våra åsikter och betraktelser. Det är tyngden i argumenten och resonemangen som räknas. Inte "vem" man är. Känd som okänd, aktivist som anonym medborgare. Det enda som är relevant är åsikten; inte identiteten på individen som levererar den.

Oftast är det just dem som har det svårast att respektera andras åsikter - och som inte tvekar att attackera individen bakom - som ivrigast ifrågasätter varför folk värnar sin personliga integritet på nätet. Men svaret ligger ju, precis som många sagt före mig, i dessa rättshaveristers egna övertramp. Övriga bloggare borde tydligt ta avstånd från metoderna.


Jag är långt ifrån den ende som har drabbats. I dagarna läste jag exempelvis om en välkänd bloggaggregator, vars grundare under en längre tid har utsatts på ett motbjudande sätt. Flera andra duktiga bloggare har också drabbats av uthängningar, av trakasserier och blivit måltavlor för sjuka och kränkande konspirationsteorier.

Jag vill passa på att varmt tacka alla som har kontaktat mig, skrivit om detta eller i övrigt visat sitt stöd. Jag värmdes också av Oskars inlägg på bloggen Flykten från Ankdammen.

Inom kort återkommer jag med nya inlägg här, och hoppas på ert sällskap!

Vi hörs!


25 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag har saknat att läsa det du skriver och ser fram emot nya uppdateringar.

Oerhört trist att ett fåtal kan få så stor genomslagskraft.

Åsa, e-post: zyrenna@zyrenna.com, blogg: http://zyrenna.webblogg.se/

9:24 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev...

Jo, vad man än tycker om det du skriver, så måste man säga att det blir rätt tomt utan din blogg.

9:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

Förvånande hur snabbt en vana uppstår. Dagens stund av bloggläsning börjar alltid med en koll på Alicio, och därför är det skönt att återuppta en kär "gammal" vana. Stå på dig!

10:13 em  
Anonymous Anonym skrev...

Gött! =D

hycklare som tar lagen i egna händer får aldrig vinna på det.

10:43 em  
Anonymous Anonym skrev...

Lidåker - brunvänstern? Seriöst, verkligen. Det är ett jäkligt löjligt skällsnamn på folk som inte delar din världsuppfattning. Skaffa lite bildning själv.
Alicio - kul att du är tillbaka. Det ska bli kul att bli uppretad av dina skrifter igen :-)

11:10 em  
Anonymous Anonym skrev...

Stå på dig! Vi saknar dina inlägg i debatten. Det är bra att ha en motvikt till TT:s världsbild.
Hälsningar
Läsare

11:25 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jaha, du tog bort mitt senaste inlägg? Man fick inte citera dina egna skrifter?

Jaha, då får väl jag som representant för brunvänstern ta till vara den lilla yttrandfrihet som bjuds och begränsa mig till att bara önska dig välkommen tillbaka!

11:36 em  
Blogger Tor skrev...

Välkommen tillbaka!

1:27 fm  
Anonymous Anonym skrev...

kul att du är tillbaka Alicio!
Bry dig inte om två skadade byfånar. De är ensamma och övergivna. Ingen bryr sig om dem.

2:07 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Jag önskar dig också Varmt Välkommen Tillbaka.

Du behövs alltid, men mest när kalla kastvindar kommer vänsterifrån.


Mvh Gustaf Horn

2:09 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Välkommen tillbaka. Hoppas resan var bra. Tyvärr tror jag att det ibland är dina "fans" som gör att du råkar ut för både det ena och det andra. Att en sådan person som Oskar Lidåker tillåts utgjuta sina märkliga åsikter och säga saker som "brunvänster" och kalla vem som helst "obildad" gör att din blogg gör personer förbannade...
Det är väl en förbisedd del i bloggandet - en blogg är också sina kommentarer.
En helt annan sak - hur definierar du "rättshaveri"? I din text fick jag inte ihop det eftersom en "rättshaverist" är en person som ska ha rätt till varje pris och det kändes inte riktigt applicerbart på detta.
Men till slut - stå på dig. Jag tycker det är skitkul att vi haft en svensk motsvarighet till Belle de Jour och även om jag sällan håller med dig i dina konservativa tirader så är det alltid intressant att läsa.

9:16 fm  
Blogger Alicio skrev...

Tack för alla kommentarer och mail!

Till N|:
- Jag håller med om att det generellt sett är olämpligt att använda de kraftuttryck du pekar på. I detta fall är det dock motiverat, och det finns ingen enskild människa som är utpekad.

Jag definierar också rättshaverist som du gör. Det stämmer in i detta fall, men du har kanske rätt i att antyda att det inte täcker in alla aspekter. Det är dessutom alldeles för milt.

9:48 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Väkommen tillbaka Alicio!

Debatten har inte varit sig riktigt lik under din frånvaro. Jag tycker det är väldigt angeläget att de tilltag du nu har råkat ut för inte får den effekt de troligen syftade till, nämligen att tysta en röst.

Du indikerar att du mfl har 'råkat ut' för allehanda mindre behagliga företeelser. Sådant är förståss för dj_vligt, och gör att det blir till en högst privat sak för dig. Ingen av dina läsare kan ju kräva av dig att du skall utsätta dig för en massa obehag, för deras höga nöjes skull och för att tillföra dem en extra dimension.

Jag hoppas att du tar upp tråden där du slåppte den igen. Sen skulle det vara intressant om du på något sätt kunde sammanfatta vilka metoder du har blivit utsatt för (ft får man läsa det mesta mellan raderna, men där står det å andra sidan ganska tydligt)..

Om det går att göra något rättsligt bör du också överväga det. Jag kan tänka mig att det finns en del läsare som kan bistå med kvalificerad kunskap på det området.

Men framför allt ...

... Wellcome Back

:-)

10:49 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10:50 fm  
Anonymous Anonym skrev...

[Nedanstående kommentar har modererats i efterhand / Alicio]

Kul att du är tillbaks, din röst behövs. Dagen inleds med dig, Johan Norberg och Dick Erixon. Kan du inte spärra [de där] Moonbats IP-nummer så att vi slipper läsa deras förvirrade kommentarer?

11:58 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Mitt tips är att du faktiskt går över till ett riktigt bloggverkty så att du kan styra och utesluta olika fånigheter från moonbats och troll. Blogger suger rejält när det gäller såna saker.

1:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det är ont om riktigt bra bloggare i Sverige. I synnerhet av Din kaliber.

Dina belackare arbetar - föga förvånande - i den totalitära tradition som utmärker både kommunister och nazister. När de inta kan argumentera sätter de genast igång förföljelsen. Hela 1900-talet är ett enda stort skolexempel.

Ge inte upp & välkommen tillbaks!

/ASO

3:45 em  
Anonymous Anonym skrev...

Tack Alicio!

För att du inte gett upp bloggandet trots dessa trakasserier du och din familj fått utstå. Det är minst sagt avskyvärt att somliga av våra meningsmotståndare inte kan låta argumenten tala för sig utan måste ta till lumpna personangrepp och dessutom hot.

Jag hoppas verkligen att denna otrevliga historia inte hindrar dig från att blogga i framtiden. Jag skriver inte ofta kommentarer men läser dig så gott som dagligen. Kort sagt - bloggvärlden vore tom utan dig, Alicio!

Mvh

JohannaV

4:25 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det är oerhört osmakligt och trist om några lyckats dithän att haussa upp ovidkommande spekulationer. Inte för att jag alltid delar dina åsikter kring Israel och
'islamiseringen' - men jag vill ändå läsa dem.

Som sagt av så många andra: stå på dig och kom snart tillbaka.

6:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Ovan av Louise.

6:13 em  
Anonymous Anonym skrev...

Kul att du är tillbaka. Har läst dig vaje dag sedan jag upptäckte bloggen.

Kampen för frihet är alltid värd att utkämpa och är aldrig under någons värdighet.

9:42 em  
Anonymous Anonym skrev...

håller med föregående. sänker man ribban och kastar skit vilt omkring sig får man oxå vara beredd på hagelskuren som onekligen kommer, istället för att bete sig som en hycklande drama queen och dessutom ta till sjuka metoder för att tysta meningsmotståndare. vem i sammanhanget som har uppenbara svårigheter att bemöta kritik sakligt eller ens motivera sina egna påhopp är uppenbart, Roland.

på nåt konstigt sätt så går inte vänsterns 'solidaritet' ihop med den gyllene regeln.

12:23 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Roligt att du är tillbaka!

En tanke om pseudonymer: Envar bör ha rätt att blogga pseudonymt utan förföljelser. Men om pseudonymen låter som ett riktigt namn ter det sig lite fuffens. Det verkar mer juste mot läsarna att då överst på sidan förtydliga att namnet är en pseudonym alternativt välja ett mer orealistiskt namn.

12:02 em  
Anonymous Anonym skrev...

Men man blir trött på detta eviga tjat om att "vänstern inte kan ditten och vänstern gör datten". Snöfallet och andra borde ta och ta en kik på vad den gyllene regeln faktiskt säger och fundera om man själv är så jäkla fin i kanten...

1:04 fm  
Anonymous Anonym skrev...

är det inte bättre att kolla vem som börjar kasta skit? enligt attack-självförsvarslogik.

om du tittar noga i fortsättningen kanske du märker att jag har trevlig ton mot de som yttrar sig på det viset, och mindre trevlig när de kör med översitteri som default. enligt den gyllene regeln...

1:41 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan