Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-04-18

Ofog att avväpna demokratierna först


Nordkorea erkänner kärnvapeninnehav och Iran arbetar med ett program som kan ge landet en atombomb. Samtidigt är det känt att terrorister försöker skapa en Dirty Bomb som enkelt skulle kunna smugglas in i en väska och detoneras i en storstad. I det läget har "pacifistgruppen" Ofog bestämt sig för att definitivt sätta stopp för "kärnvapenterrorn".

Men den första måltavlan för deras "civila inspektioner" blir inte någon av ovannämnda regimer. Nej, i tider av hot mot västvärlden vill
Ofog avväpna NATO-länderna, som redan respekterar icke-spridningsavtalet. Vid helgens "Bombspotting" utanför NATO-högkvarteret i Bryssel och på andra ställen i Belgien greps ca. 500 demonstranter, varav 16 svenskar. I ett pressmeddelande skriver Ofog att:

"Kärnvapenterrorn upprätthåller en orättvis världsordning genom att användas som ett maktredskap i både krig och fred".

Bland gruppens slagord ingår trallvänliga slogans som "Fred för fan!" och "Bombing for peace is fucking for virginity".

En bild från en tidigare operation visar hur Ofog "pacifistiskt" klipper upp säkerhetsstängslet vid en skyddad anläggning och bryter sig in på området. När FN:s kärnvapensinspektörer som bäst reste land och rike runt i Irak år 2003, bidrog Ofogs egna kärnfysiker i sökningarna efter MFV - i Skottland.

I höstas organiserade gruppen en demonstration mot "militariseringen av rymden". Det är dock oklart om och hur aktivisterna tog sig dit.


25 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

”Ofog är ett nätverk som kämpar för en kärnvapenfri värld. Vi deltar bland annat i blockader och annan direkt aktion mot Natos olagliga kärnvapen i Europa.”

Det är inte farligt att ockupera en NATO bas. Man blir omhändertagen av snäll polis med några dagar boende på skattebetalarnas bekostnad. På köpet blir man hjälte bland lika korkade kollegor. Kampen mot demokrati är säkrare än kampen mot diktaturer i Nordkorea eller Iran. Statssponsrade vänsterpajaser har aldrig varit några hjältar.

När jag läser om deras ”fredskamp” kommer jag alltid ihåg GM:s uttalande :
"De uppträder som idioter och de låter som idioter, men låt inte det lura er, de är verkligen idioter".

Lubbe Ferrysson.

4:12 em  
Blogger Alicio skrev...

Exakt. Var var protesterna när Nordkorea förklarade att man hade rustat sig med kärnvapen?

Det skulle nästan inte förvåna mig om OFOG till och med firade då, med tanke på att de säger att "kärnvapenterrorn upprätthåller en orättvis världsordning".

Så i rättvisans namn ska Iran, Nordkorea och varför inte den palestinska myndigheten ha kärnvapen, verkar det.

5:41 em  
Blogger Tor skrev...

Kommunisterna måste även dom få motion.

Som Lubbe skriver så är det alltid lätt att verka för världsfreden i de fria länderna. Jag väntar med spänning på när de åker till Pyongyang och klipper upp stängsel.

6:18 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Samtidigt är det känt att terrorister försöker skapa en Dirty Bomb som enkelt skulle kunna smugglas in i en väska och detoneras i en storstad.

Ja, visst är det för väl att USA och England behåller sina kärnvapen så de har kompetenta vapen att sätta in mot terroristerna när de upprättat sin bas i en storstad. Klokt tänkt, Alicio!

När FN:s kärnvapensinspektörer som bäst reste land och rike runt i Irak år 2003, bidrog Ofogs egna kärnfysiker i sökningarna efter MFV - i Skottland

2003, ja det var tider det! Kommer du ihåg alla inlägg du (och Lubbe)skrev på SvD debatt om hur otroligt odugliga dessa inspektörer var!

6:21 em  
Blogger Tor skrev...

Det var ju svårt att förutse att "The Bolt" skulle in och raljera här.

Så hur tycker du att man ska lösa problemet med smutsiga bomber, "Bulten"?

6:27 em  
Blogger Alicio skrev...

Bulten, med ordet "Samtidigt" visar jag att NATO:s kärnvapen inte är ett skydd mot Dirty Bombs. Däremot är NATO-arsenalen en avskräckare för olika fienderegimer.

"Kommer du ihåg alla inlägg du (och Lubbe)skrev på SvD debatt om hur otroligt odugliga dessa inspektörer var!"

Helt odugliga var de ju inte. De lät sig ju inte luras iväg till Skottland i alla fall :)

Men de hittade aldrig något. Till det kan det finnas två orsaker: 1) Irak hade inga MFV färdiga eller 2) det var omöjligt att söka igenom hela landet.

Om skäl nr 1 hade sett annorlunda ut (dvs att det var bevisat att Saddam fortfarande hade färdiga MFV) så gäller skäl nr 2 ändå. Därav slutsatsen att inspektörerna var ineffektiva.

Därför var min inställning rimligtvis mer logisk än din. Även på det internationellt rättsliga planet kan det konstateras att Saddam aldrig kuned påvisa att han skulle ha förstört de MFV och de program han bevisligen hade vid det första Gulfkriget. Därmed bröt han mot resolution 1441, som jag tyckte skulle repekteras. Saddams affärsvänner (främst Frankrike, Ryssland, Tyskland) ville inte att den resolution som de själva (Frankrike och Ryssland) hade varit med och röstat igenom skulle drivas igenom.

Jag skulle alltså ha argumenterat exakt likadant idag, om saken hade ägt rum på nytt.

6:33 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Så Alicio skulle även idag ha startat ett Irak krig med massförstörelsevapenmotivering...

....och Tor vill att jag ger alternativ till kärnvapeninsatser mot grupper som har smutsiga bomber?

Ni är bra roliga ni!

6:40 em  
Blogger Tor skrev...

Förvånande att "Bulten" inte skulle svara på det jag frågade efter. Nä. Tsss.

Ibland undrar man åldern på denna bult, förmodligen väldigt gammal, för rödrostig och skev är den. Tur att man kan köpa nya bultar i järnaffären.

6:54 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det är bara att snegla nån sekund på Bultens egen blogg så ser man att raljera är det enda han mäktar med. Jag tror allvarligt talat inte att han är intellektuellt kapabel till något annat. För obildad, helt enkelt.

Niclas
Journalist, Stockholm

10:09 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Hur ser din blogg ut då, journalist-Niklas?

10:22 em  
Anonymous Anonym skrev...

Inte för att jag förstår vad mitt eventuella bloggande har med någonting att göra, men om jag hade en blogg skulle jag inte behöva kryssa i Anonymous i kommentarfunktionen. För övrigt bör journalister akta sig för att blogga, det finns det som alla bloggare vet prejudikat på. Något mer djupsinnigt på hjärtat så här på kvällskvisten?

Niclas
Journalist, Stockholm

10:59 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jaha, min blogg har jag en registrerad Niklas som hela tiden kommer med magsura kommentarer men som, vad jag kan se, inte har några alster att vis upp själv. Jag trodde ni var samma personer, men så är det tydligen inte.

Har du då några journalistiska alster som du kan visa upp så jag kan få bländas av din höga kunskapsnivå?

12:33 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Vem vet, du kanske till och med har läst något. Men jag föredrar trots allt att inte skriva ut hela mitt namn, av skäl som angivits. För övrigt skröt jag inte med min egen höga kunskapsnivå, jag påpekade din förmodat låga. Det krävs inte en hög kunskapsnivå för att notera den sistnämnda.

Niclas
Journalist, Stockholm

8:52 fm  
Anonymous Anonym skrev...

*****”Ja, visst är det för väl att USA och England behåller sina kärnvapen så de har kompetenta vapen att sätta in mot terroristerna när de upprättat sin bas i en storstad.”
När FN:s kärnvapensinspektörer som bäst reste land och rike runt i Irak år 2003, bidrog Ofogs egna kärnfysiker i sökningarna efter MFV - i Skottland.****

Jag har känsla, att Groucho Marx, när han skrev sitt berömda citat, menade också debatt –och blogghaveristen Bulten i Bo.

Lubbe Ferrysson – en marx -och bultexpert.

12:35 em  
Blogger Alicio skrev...

Niklas Lindgren skriver sina kommentarer, som alltid är mitt i prick, från USA. Inte från Stockholm, som den likaledes träffsäkre Niclas, journalisten, gör.

12:47 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jaha, Niclas och Niklas, Ni verkar vara välbekanta med Alicio?

Vem vet, du kanske till och med har läst något., hm, talar vi möjligtvis om ett dataarbete med problem med referenserna?

7:58 em  
Anonymous Anonym skrev...

??????????????????????????????????????????????????, är det enda jag kan svara på det.
Vad håller du på med egentligen, Bulten? Vet du det ens själv?

Niclas
Journalist, Stockholm

8:29 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Jag gissade väl fel då, blev du så upprörd över det?

Kan du inte visa på något alster som du har skrivit istället?

9:28 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vad sägs om att avslöja din egen identitet i stället? Tror att fler är intresserade av den än som är intresserade av min.

Niclas
Journalist, Stockholm

10:00 em  
Blogger Tor skrev...

Niclas träffar rätt som vanligt. (Vi ska inte glömma Niklas som gör en stark insats med idogt kommenterande i fiendeland).

Jag tror att aldrig Bulten vågar avslöja sig själv, för om det skulle bli kännt vem som har skrivit all denna träck som Bulten hittills sketet ut, ja då hade få velat ta honom på allvar IRL.

Vågar du samma sak som Norton eller är du en riktig fegis Bulten?

10:44 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Nej, där sätter jag streck i debatten. När mer än hälften av inläggen på en annans persons blogg handlar om hur otrolig korkad jag är, ja, det är inte artigt mot bloggägaren!

So long!

11:56 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vad sägs om att ransonera en aning, Bulten, så slipper vi sådana här "meningsutbyten"? Mindre kvantitet och mer kvalitet. Bara ett förslag. Fundera på saken.
So longer.

Niclas
Journalist, Stockholm

11:00 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Skoj att läsa.

Själv är jag med i Ofog, om man nu kan vara medlem i nätverk.

Det är mycket citationstecken och några kan jag väl förstå att man ur din synvinkel, alicio, väljer att sätta ut men dem runt pacifism?

Anser du det ickepacifistiskt att klippa stängsel eller är det något annat som får dej att vilja raljera med just pacifismen?

Om jag får välja mellan kärnvapen hos demokratier eller hos diktaturer är valet enkelt för mig, men det är inte sån världen ser ut. Det som står ivägen för en mer storskalig kärnvapennedrustning idag är USAs vilja att behålla en kärnvapenförmåga överlägsen alla eventuella konkurrenters. Tanken är väl främst att Kina om inte allt för många år kan ha en ekonomiska styrka som möjliggör rejält stora arsenaler.

Från Kiruna där jag bodde fram till för några år sen är det inte långt till Murmansk. Att jag inte åkt dit istället för till Storbritannien handlar allra främst om en sak. Risken för mig själv. Jag tror inte ryska poliser och domare har samma milda syn på kärnvapenmotstånd som skotska. Det kan man ju kalla dubbelmoral eller feghet eller göra sig lustig över att var det verkligen behövs så skiter man av bekvämlighetsskäl i det.

Det är skit jag gärna tar om det innebär att man ger sig in i en diskussion utan skygglappar om vad det innebär att bygga "säkerhet" med kärnvapen.

10:19 em  
Anonymous Anonym skrev...

"Kampen mot demokrati är säkrare än kampen mot diktaturer i Nordkorea eller Iran. "

90% av skottlands befolkning vill inte ha kärnvapen. Ändå finns det kärnvapen där. Vad är det du menar med demokrati?

Har du varit i skottland? Har du sett husen, uteliggarna, våldet där? När beslut om att utveckla nya kärnvapen tas i Storbritannien så sker det bakom låsta dörrar, utan en offentlig diskussion. Detta eftersom om medborgarna skulle få vara med och bestämma så skulle det inte finnas några kärnvapen i Skottland. Regeringen lägger miljarder efter miljarder på kärnvapen (på skattebetalarnas bekostnad), samtidigt finns det för lite pengar för att bygga upp det egna landet eller lösa arbetslösheten. Självklart är våldet på gatan i Skottland ett mycket större hot mot medborgarna än koreanska kärnvapen på andra sidan jorden.

Dessutom är kärnvapen olagliga. Internationell lag säger till och med att medborgare är skyldiga att agera mot kärnvapen. Jag må vara en idiot, för all del. Men jag har lagen på min sida.

10:52 fm  
Blogger Alicio skrev...

Se också "Ofog att raljera med pacifismen".

4:55 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan