Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-03-20

Vänsterbloggare i utfall mot ”arabbarn”


Markus Hankins från Göteborg, som också driver den marxistiska bloggen Kashi Mashita gick på bio häromkvällen. Föreställningen förstördes fullständigt när några ungdomar avbröt filmen med avsiktliga samtal i telefon och högljudda skrik och diskussioner: En kväll med idioter, arabbarn och "The Ring 2".

Ok, nu är vi framme vid den politiskt inkorrekta delen av denna fredags nattliga notis. Samtliga personer som jag såg hålla på med aktiviter som störde sina grannar i salongen till den grad att de på olika sätt protesterade såg ut att vara från mellanöstern. Arabiskt talande till varandra eller brytande på olika grader av invandrarsvenska [...]

Varför det är så vet jag inte, man kan ju hävda kulturkrockar, klasskillnader, olika individers syn på respekt och så vidare. Men jag har inte lust att förklara för mig själv såhär ett par timmar efter bion.

Det finns mer. Läs hela redogörelsen på Hankins blogg.

Jag anser inte att hans inlägg är rasistiskt i sig, även om hans språkbruk är onödigt hårt ("arabbarn"). Han beskriver ett skeende som inträffade utan att generalisera. En fransk tidning skulle exempelvis utan vidare kunna beskriva hur en "svensk" grupp betett sig i Alperna eller i en turistort vid havet.

Men jag undrar hur bloggvänstern hade reagerat om det hade varit en liberal bloggare som skrivit ovanstående.


16 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Det tråkiga med din blogg, Alicio, är att varannat inlägg är totalt meningslöst och ointressant.
Det är synd, om jag vore en förstagångsbesökare hade jag avfärdat hela bloggen som meningslös. Nu vet jag ju att den är intressant ibland.

Jag fattar inte varför jag la ner tid på att klaga på detta...

7:28 em  
Blogger Alicio skrev...

Monica, jag tycker att det är självklart att han blev irriterad. Du har rätt i att hans reaktion inte är en höger-vänsterfråga. Men tyvärr är vissa bloggares resonemang när det gäller invandrare ett uttryck för höger-vänster-argument.

Anonymous, jag är ledsen att jag ännu inte svarar mot dina krav: att alla inlägg här ska intressera just dig.

7:40 em  
Anonymous Anonym skrev...

"tyvärr är vissa bloggares resonemang när det gäller invandrare ett uttryck för höger-vänster-argument"

Räknar du in dig själv i kategorin "vissa bloggare"?

Eller var det bara ett sånt där helt fantastiskt sammanträffande att du reagerade när en "vänsterbloggare" råkade nämna invandrare?

Stenar och glashus osv...

10:24 em  
Blogger Alicio skrev...

Jag förstår faktiskt inte riktigt kritiken. Jag tror att alla vet vad ja menar, nämligen att det brukar gå väldigt snabbt för vissa bloggare att döma ut berättelser som den ovan som "rasistisk".

Jag tror inte att jag är den ende som är förvånad över att någon sådan kritik ännu inte hörts.

Därmed inte sagt att jag överensstämmer med hur Hankin uttrycker sig, även om inlägget naturligtvis inte är rasistiskt.

Det vore bra om ni som kommenterar ville ge er syn på frågan som jag ställer.

10:35 em  
Blogger paradox55 skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:30 em  
Blogger Alicio skrev...

Paradox66s inlägg är raderat därför att det innehöll en föraktfull och fördomsfull länk. På den länkade sidan radas 10 religioner upp, och judendomen nämns sist efter bl.a; taoismen, konfucianismen och "jainismen".

Det ges ett citat ur Talmud om att man ska behandla sina medmänniskor som sig själv. Wikipedia-skribenten har gjort ett egenhändigt tillägg till Talmud-utdraget: "Gå och lär det."

Och sedan står det: "Det är huvudsumman av Toran; det övriga är endast kommentarer".

Ingen annan religion fick äran att kommenteras så här.

Paradox66, du bor se över vad det är fôr material och källor du läser, och avstå från att sprida sådant hat på min blogg, även om det var oavsiktligt.

Tack.

11:57 em  
Blogger paradox55 skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:02 fm  
Blogger paradox55 skrev...

jaha...det missade nog jag...

Det var ju inte meningen...

Ett av problemen med Wiki.

Dock kvarstår jag nog vid min åsikt att man bör behandla andra som man vill bli behandlad själv...

Det tycker jag är en bra inställning...

Oavsett religion eller åsikt så bör man nog gå och lära sig det...

12:06 fm  
Blogger paradox55 skrev...

Förresten är det nog svårt att göra en uppräkning av religioner utan att någon blir sur tydligen...

Det var som tusan Taoismen kom före judendomen...

Den brukar de annars glömma helt eller inte se som religion.

12:14 fm  
Blogger Alicio skrev...

"Förresten är det nog svårt att göra en uppräkning av religioner utan att någon blir sur tydligen"

När den religion som troligen är äldst av de alla, och definitvt äldre än kristendomen och islam nämns sist, längst ned på en lång lista efter ett antal - i Sverige - nästan okända trosuppfattningar, och dessutom med en hatfull kommentar, så går det för långt. Det handlar inte om att "alltid är det någon som blir sur".

Det här var hatiskt.

12:37 fm  
Blogger Alicio skrev...

Du har rätt, Dennis. Jag ber om ursäkt till Paradox66, även om jag fortfarande tycker att det är mycket underligt att judendomen placerats nere vid sidfoten i listan.

12:58 fm  
Blogger paradox55 skrev...

Jamen se där...

Tack, Dennis nu lärde vi oss något nytt. Det är alltid trevligt. Man skulle nog läsa både bibeln, koranen och talmud som allmänbildning. Det skulle nog vara lärorikt.

1:04 fm  
Blogger paradox55 skrev...

Det håller jag med om...tror dessutom att det är en sammanfattning av den engelska varianten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_rule

Jag tror inte det är någon ranking på religionerna. Det är säkert någon som forskat i de han först kom och tänka på...kanske var det svårt att hitta den gyllene regeln i den judiska texten.

Det finns ofta andra förklaringar.

1:11 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Mer skitsnack från Hnakins kan man läsa här

http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10463756&lngArticleID=10463755

5:18 em  
Blogger Frankie skrev...

Kan väl till mitt försvar säga att mina uttryck om just "arabbarn" snarare var en pik mot dem som i salongen reagerade på just det sättet. Jag har inte den blekaste om vilka som betedde sig dåligt i salongen men det fanns personer som gick just mumlande "typiskt invandrare" när filmen var över. Mitt inlägg var ämnat som en känga mot dessa ganska simple minded tänkare som väger in beteendet i ett slags kulturellt väsen. Sen att min ironi tydligen inte alls gått fram hos de läsare som inte känner mig privat får jag väl ta på mig som skribent, blir väl att fly till smileytecken efter varje sarkasm i texter framöver...

10:11 em  
Blogger Mathias Hellsten skrev...

Shalom.
För ett klargörande:

Det finns en gammal berättelse om hur en icke-jude en dag gick till den ene av den tidens stora rabbiner, Shammai, och sade att om Shammai kunde lära honom hela Torah under den tid mannen kunde stå på ett ben skulle han konvertera till judendomen. Shammai vart stött och jagade iväg honom med en tumstock (!) varpå mannen gick till Hillel, den andra av sin tids stora rabbinska giganter. Hillel svarade: "Det som är förhatligt för andra, det ska du inte heller göra mot dem. Det är Torans mening, och resten är kommentarer. Gå coh studera kommentarerna." Varpå, enligt legenden, mannen senare ska ha konverterat.

Framförallt handlar det nog om ett sedelärande exempel. Det finns nog få som ifrågasätter att Jesus, som gjorde ett ungefär likadant uttalande världsberömt något senare, var född och uppväxt jude och antagligen kände till den här typen av moraliska axiom inom judendomen. ("Älska din nästa såsom dig själv" förekommer för övrigt redan i 5 Mos, det vill säga i Torah i dess snävaste bemärkelse). Mindre känt är kanske att Confucius tillskrevs ungefär samma citat, dock betydligt tidigare.

Hursomhelst får man inte underskatta betydelsen av rabbiner Shammai och Hillel, de är fortfarande giganter, vara Hillel anses vara den normgivande - det vill säga i de fall deras uppfattningar skiljer sig säger rabbinsk koncensus att man främst ska gå efter Hillels ord. De båda hade varsin "skola" av lagtolkningar på sin tid, Beit Shammai och Beit Hillel, och båda var ytterligt flitigt citerade i Talmud.

10:04 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan