Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-03-02

Socialdemokraternas trängselavgifter kan bli verklighet


I en interpellationsdebatt med Per Nuder idag sade Carl-Erik Skårman, moderat riksdagsledamot och fd gatuborgarråd i Stockholms stad att:

- (s) bygger ett drömslott på trängselskatternas grund och i drömmar kan allt bli väldigt fint och vackert men biltullsprojektet har gått på grund och det enda raka borde vara att avbryta projektet helt och stoppa miljonrullningen.

Men han kan ha talat för tidigt. Strax före lunch
rapporterades det att en dom i kammarrätten medför att arbetet med biltullar kan fortsätta, och att upphandlingen inte behöver göras om.

Ännu ett bakslag för invånarna i regionen, med andra ord.



4 Comments:

Blogger Alicio skrev...

Om det var en marknadslösning som var ute efter så borde det bli avgifter på alla motorvägar, så att de som inte använder dem inte heller behöver betala för dem via skatten.

Jag ser inte situationen med trängselavgifter som en marknadslösning. Det finns bra ett Stockholm, och det finns bara ett SL. Man har inget val.

1:28 em  
Anonymous Anonym skrev...

[Srednas kommentar ovan innehöll en lång internetadress, som förändrade layouten på sidan. Jag lägger in kommentaren här med en hyperlänk istället / Alicio]


Nån som är intresserad av juridiken i det här? Vassego:

Länk

6:14 em  
Anonymous Anonym skrev...

Alicio. Du som högermänniska borde väl förespråka att kostnaderna för underhållning m.m. av bilvägar tas bort från skatten och endast betalas av dem som faktiskt använder sig av vägarna så som det är i en del andra länder på denna kontinent? Biltullarna i Stockholm tycker jag är ett bra första steg på vägen att låta oss som inte förpestar miljön med våra bilar slippa betala för att andra ska kunna göra detta. Mindre skatter och mer avgifter, tack!

2:41 fm  
Blogger Alicio skrev...

Till anonymous 2.41,

Jag förstår din tanke, men det finns två allvarliga brister i resonemanget, enligt min åsikt:

1) man kan vara allt annat än säker på att pengarna som kommer in används till (kollektiv)trafiken, samt att andra vägskatter minskar. Snarare tvärtom.

2) i andra europeiska regioner, exempelvis i Frankrike, finns det inga biltullar i stadsregionerna. Där betalas vägarna av lokala skatter, inkl. motorvägarna i storstadsregionen. De som bor i regionen skall utan att behöva betala vägtull kunna röra sig i regionen, och man vill inte begränsa industrin och företagandet. biltullar finns endast på de motorvägsavsnitt som går mellan städerna (dvs för längre resor) och det finns dessutom alltid ett gratis alternativ (landsväg för de snåla).

Förslaget i Stockholm överensstämmer allstå inte med något av dessa.

Mvh - Alicio

11:42 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan