Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-03-01

P4 Extra om bloggar och Faktum


Radioprogrammet P4 Extra hade idag ett längre intressant inslag om bloggarnas roll, där Sara och Mark Comerford deltog tillsammans med Dagens Nyheters ledarskribent Peter Wolodarski. Han tog nyligen upp min kritik mot Sveriges Televisions Faktum-program om terrorism i en ledarartikel samt i P3-programmet Front.

Jag kritiserade (
#1, #2, #3) obalansen i programmet, och faktumet att reporterns tidigare, och annars irrelevanta, politiska engagemang hade gjort reportaget djupt partiskt och onyanserat.

Inslaget om bloggar i P4 Extra börjar 3 min 20 sek in i denna ljudfil, och diskussionen om Faktum och Alicio i Underlandet börjar 16 min 35 sek in.

För mer extern läsning om kritiken mot Faktum rekommenderar jag
Michael Moynaihans artikel på Stockholm Spectator GroupBlog, samt författaren och samhällsdebattören Johan Norbergs diskussion om Lex Alicio, med länkar till dem som myntade uttrycket.


2 Comments:

Blogger Alicio skrev...

Tack Roland :)

10:38 em  
Blogger Alicio skrev...

Simon, jag håller med. Claes Elfsberg är en början, men troligtvis inte tillräcklig. Det behövs en politisk diskussion om SVT, SR och TT.
¨
Jag noterar att kritiken mot Faktum-programmets obalans till och med har uppmärksammats i den här tidningen i Spanien (översättning via Google).

3:57 fm  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan