Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-03-18

Hatbloggare kan leva farligt


Utöver alla andra möjliga lagrum mot olovlig publicering, förtal och rasistiskt hatspråk, kan vi snart få en ny lag som gör det möjligt att lättare åtala så kallade "stalkers", dvs personförföljare.

Detta är ett trist fenomen som även kommit till den svenska bloggvärlden. En blogg i händerna på en sådan människa kan liknas vid den typ av brottsliga trakasserier som vissa personligheter råkar ut för, och det som skrivs kan också vara brottsligt innehållsmässigt.

Vi har på senare tid sett blogginlägg där det uppviglas till hat mot etniska grupper genom konspirationsteorier och rasistiska resonemang (exempelvis där en etnisk grupp beskrivs med nazi-liknande terminologi som ett "dilemma"). På samma sätt har bloggare tillskrivits särskilda karaktärsdrag, eller misstänkliggjorts, pga deras påstådda etniska ursprung.

Därför är det välkommet med en förstärkning av lagen på det här området.


9 Comments:

Blogger Bulten i Bo skrev...

"Vi har på senare tid sett blogginlägg där det uppviglas till hat mot etniska grupper genom konspirationsteorier och rasistiska resonemang"

Du må ha sett det, men andra kanske inte har det. Skulle du kunna visa upp en explicit länk till uppvigling till hat förekommer? Jag orkar nämligen inte gå igenom hela den långa lista av siter som du har på din sida!

7:33 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Niklas, det har jag redan gjort (dessa godbitar kollar jag dagligen) och där har jag inte hittat något!

Har du någon länk till en bloggare som sprider hat, Niklas?

10:21 em  
Blogger Tor skrev...

Det finns två personer här som båda har skrivit två kommentarer vardera. Dessa två har några frågor att besvara på min blogg.

En av de två skriver i nazikodspråk, vilket jag uppmärskammat två gånger; varför gör du det? Jag tror inte att du är nazist, men ändå vill du befatta dig med samma språkbruk, varför?

Den andra av dom två försvarar en tidnings uttalande som gick i försvar för den klart antisemitiska radiostationen Radio Islam (fälldes i domstol för just detta). Varför försvarar du dom uttalanden?

Antingen besvarar ni det på era egna bloggar, här eller på min blogg. Men se bara till och göra det någongågn så vi kan reda ut en gång för alla vad exakt ni har för inställing till judarna.

När ska ni göra det?

12:05 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Tor, du har fått svar på din egen blogg. Jag väntar där på att du ska reda ut källan till dina citat samt förklara sammanhangen som du hämtat citaten ifrån. En baggis, förutsatt att du verkligen läst källan du citerar ifrån.

Vad beträffar Radio Islam så fälldes den inte för "antisemitism" utan för "hets mot folkgrupp". Jag försvarar inte uttalandena utan försvarar endast Ahmed Ramis rätt till yttrandefrihet.

Han har lika stor rätt att att bevisa att han är en idiot genom att fälla idiotiska uttalanden som judar....

....som pastor Green har att visa detsamma med uttalanden om homosexuella...

.....liksom Alicio och Tor innehar samma rätt att göra sammalunda beträffande muslimer/araber.

1:24 em  
Blogger Tor skrev...

Du har nu fått svar på min blogg, Bulten.

Ja, det var het mot folkgrupp pga antisemitiska uttlanden.

".liksom Alicio och Tor innehar samma rätt att göra sammalunda beträffande muslimer/araber."

Här försöker du få det att jag gör det gentemot muslimer och araber. Hitta gärna sådana uttlanden av mig och har jag gjort det så ska jag be om ursäkt för det, annars dålig debatteknik, Bulten!

4:32 em  
Blogger Tor skrev...

Förresten är inte du ute och demonstrerar idag, Bulten?

4:34 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Nej, jag demostrerar inte! Har inte tid!

Har du inte ordnat någon demonstration för krig, Tor?

6:29 em  
Blogger Tor skrev...

Du sluter väl upp i din Palestinasjal hoppas jag. Säg bara tid och plats så kan vi mötas, då kanske man får en chans att se vem du egentligen är.

3:10 fm  
Blogger Alicio skrev...

Tack Niklas. De klarade av, alldeles själva, att göra det till en rasfråga. Borde ge en indikation på de verkliga motiven bakom delar av extremvänsterns så kallade "antirasism".

Länkar: här, här, här, här (tidigare publicerad i Commentary), här, här, här, här och här.

1:42 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan