Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-02-03

Svar från Sindbad-insändare


Debatten om hoten mot Världskulturmuséet fortsätter, och nu svarar en insändare som jag citerade i inlägget om hoten på diskussionsforumet Sindbad.

Svaren går att läsa
härifrån och nedåt.

UPPDATERING 3/2 kl. 23.32 och 4/2 kl. 10.40

Debatten fortsätter också på Sindbad här.

En av de tidigare citerade insändarna på Sindbad, "UmmAly", som kallade judar för "Allahs fiender" och hoppades att "det finns brödrar som kan slita ner" tavlan från utställningen kan inte förstå all uppståndelsen:

"Jag har sagt att jag avskyr judarna som förstör så mycket för palestinerna,det är väl självklart eftersom jag e muslim,en jude hade uttryckt sig på samma sätt".

Visst är det skönt att veta att hon inte längre riskerar att bli "förolämpad" av den där tavlan?



4 Comments:

Blogger simulev skrev...

In Swedish: What is an sect?Seems Islamism fits right in on all accounts.

11:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Simulev: Viktigare, tycker jag, är att påpeka att det är en ideologi. Det finns inget privat förhållande till Gud, istället är det tvärtom - varför ingen sekulär muslimsk stat - utanför militärjuntor - ännu existerat. Det är det viktiga att påpeka, IMO. Just att islam dikterar jordelivet med sådan kraft och i sådan detalh är varför den måste bemötas på en ideologisk grund, och varken kan ignoreras som metafysiskt religiöst nonsens eller trivialiseras till att vara en sekt: med nån miljard anhängare.

Allah - precis som Gud och Vishna - skiter jag högaktningsfullt i, det är Shari'a och islam hitintills historiskt jag som demokrat är bekymrad över.

Vi får väl se hurvida Irak, i religionens namn eller med religiösa baktankar, börjar se till att islam efterlevs genom västerländsk Rule of Law. :o Jag är förhoppningsfullt skeptisk till demokrati i mellanöstern. Vore dock hur sweet som helst med en västerländskt demokratisk stat med muslimska medborgare.

Hursomhelst, för att återgå till ämnet, så skulle det vara högst intressant att få höra muséets ocensurerade anledning till att dra tillbaka just det här konstverket i just den här utställningen drogs tillbaka; att folk tagit illa upp har de förmodligen råkat ut för tidigare, och de hot som vilsna pro-israeler och anti-palestinier riktade mot dem under Snövit-utställningen gav ju inget resultat. Vilket var gott och väl! - men vilket också är varför det skulle vara intressant att få en ärlig förklaring till varför man böjde sig nu.

/Xipe

http://www.xipe.nu/

3:14 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Om man läser UmmAlys inlägg så är hon enligt egen uppgift 40 år och mor till 3 barn...

5:09 em  
Blogger Alicio skrev...

Ja, det har du rätt i. Jag ska uppdatera det.

5:31 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan