Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-02-02

Mjäkighet och mörkläggning om hoten mot museum


Sedan jag tog upp hoten som riktades mot Världskulturmuséet och som organiserades av skribenter på diskussionsforumet Sindbad — "muslimernas mötesplats i Skandinavien" angående en nu borttagen tavla — har också mainstreammedia vaknat till. Antagligen gick muséet till pressen med hoten (för jag kan inte tänka mig att TT skulle använda något som står på min anspråkslösa blogg).

TT:
Hot mot museum - tavla byts ut

Lägg märke till att museichefen Jette Sandahl överhuvudtaget inte vill tala om vad hoten har handlat om, varför tavlan har "retat upp besökare" eller exakt vilka "besökare" det handlar om. Orden islam eller muslim finns överhuvudtaget inte med i texten. Av TT-telegrammet att döma är det fullt möjligt att muséet har hotats av arga buddister eller avundsjuka homosexuella eller varför inte HIV-negativa Photoshop-konstnärer? Varför vågar inte muséet säga att det är vissa muslimer som har "retats upp", om man nu vill gå dem som finner konstverket "kränkande" och utfärdar dödshot till mötes? Är inte det relevant i detta sammanhang?:

Enligt museichefen Jette Sandahl är det inte hotet mot museet som fått ledningen att reagera utan att diskussionen kring verket tar bort fokus från utställningens aids-tema.

Yeah right! Och smaka på det här (jag blir nästan yr):

- Många människor har väldigt hövligt och respektfullt berättat för oss att den här tavlan är mycket svår att förhålla sig till. Den upplevs som kränkande, säger hon.

OK, jag ska gå till - eh - Moderna Muséet och säga att jag har svårt att "förhålla mig" till deras tavlor. Frågan är om det krävs att jag är så här "hövlig och respektfull" för att det ska få effekt?:

...skriv inga hot, utan säg att hon ska tänka på vad som har hänt i Holland, USA klarar inte av att skydda sig, frågan är ju då om hon/han klarar av det! Skriv att ni inte hotar henne, men man ska ta lärdom av det som har hänt i Holland [där filmaren Theo van Gogh mördades av en islamisk fanatiker / Alicios anm.] och en del muslimer är varken rädda för fängelse eller död, men att ni inte är en av dessa. Hon ska ta det som en varning, inte som ett hot.

Sveriges Radio rapporterar att hoten inte har polisanmälts "eftersom Världskulturmuséet inte ansett dem som allvarligt menade".

Läs också hos
Subjektiv.se och Mothugg.