Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-01-06

Serious consequences?


Expressen skriver på ledarplats om vem som borde leda utredningen av regeringens hantering av flodvågskatastrofen:

Utredaren av denna katastrof måste ha järnhård integritet och därtill medborgarnas förtroende. En kandidat är given: Hans Blix.

Jag kan redan se Blix kommande uttalanden i media:

"Vi tittar på två aspekter: regeringens samarbetsvilja med min utredning i formaliafrågor respektive i substans. Laila Freivalds samarbetar fullt ut när det gäller tillgång till alla hennes skrivbordslådor och arkiv på departementet. Men när det gäller substans har det varit sämre. Alla lådor är tomma. Vi har exempelvis fortfarande inte hittat de där teaterbiljetterna som hennes kritiker hävdar att hon hade använt på katastrofdagens afton. Vi behöver flera månader till för att hinna gå igenom alla skrymslen och vrår och för att kunna dra några slutsatser om vad som borde göras med de döda och skadade svenskarna i Thailand".


10 Comments:

Blogger Mathias Sundin skrev...

Haha!

Jag tycker de borde ta Hasse Blix archnemesis Per Ahlmark! =)

1:37 em  
Anonymous Anonym skrev...

Roligt skrivet, men orättvist. Om det nu nödvändigtvs måste till en utredning bör den göras av utländska experter som föreslogs i DN idag (tror jag). Alternativa (till utredning) typiska svenska reaktioner kunde dock vara "att satsa på utbildning och information", "att ta upp en dialog med de inblandade" eller kanske "att tillsätta en samordningsansvarig." Det ger nog lika mycket resultat.

1:38 em  
Anonymous Anonym skrev...

hehe, jag håller inte nödvändigtvis med dig men det var ganska kul :)

/Jimmy Wilhelmsson

1:39 em  
Anonymous Anonym skrev...

Ja, som vanligt glömde jag att signera.

Ursäkta, ursäkta, ursäkta! (Räcker det för två gånger till?)

Bengt O.

http://www.karlsson.at/ordet.htm

1:40 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Ja just det, oduglingen Blix, han som inte klarade av att hitta msförsörelsevapen i Saddams Irak, vilken klant, hö, hö!

Detta får mig att fundera på en gammal debattör från SvD-debatt. En som jämt klistrade in pro-israeliska länkar i långa inlägg där läsaren själv inte var betrodd att extrahera ut det viktiga själv, utan fick hjälp av besservisserns ideliga fetmarkeringar.

Nåväl, denne debattör brukade jämt (efter mars 2003)lugna mig med att "ta, det lugnt. Att USA inte hittat några massförstörelsevapen i Irak betyder inte att de aldrig har funnits där. Det tar bara lite tid, det är ett stort land. Om de till äventyrs inte skulle ha hittat några före, låt säga, 1 maj 2004, då kan man ju spekulera, inte förr".

Vad tycker du, Alicio, att denne hädangågne debattör borde ha dragit för slutsater efter 1/5 2004?

2:01 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

2:01 em  
Blogger Alicio skrev...

Mathias, exakt!

Bengt: Jag vet inte om jag tycker att utländska experter är bäst lämpade, eftersom det antagligen krävs en mycket djup förståelse för svensk "förvaltning". Kanske vore det en idé att använda svenska experter, men som besitter god kännedom om andra länders rutiner, alternativt upprätta ett team med både svenska och utländska experter.

Bulten i Bo: Jag minns mycket väl (den manlige) debattören som gick under det kvinnliga namnet Krösama__ på SvD.

Jag minns också diskussionen om när en utvärdering av funna vapen vore lämplig. Till saken hör att man harhittat olovlig utrustning. Saddam valde exempelvis offentligt att förstöra olagliga missiler när han insåg att inspektörerna skulle komma.

Min uppmaning att vänta gällde endast frågan om man skulle hitta några vapen. Inte om huruvida kriget var lagligt. Man måste ju komma ihåg att bevisbördan hela tiden låg på Saddam-regimen.

Man får inte heller glömma att många befrielsemotståndare hade motsatt sig kriget även om det hade varit helt bevisat att landet hade MFV.

3:16 em  
Blogger Tor skrev...

Dagens bästa! En given kandidat för det nya årets roligaste inlägg i bloggosfären.

3:37 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

Lång time, no seen. Kul att råkas, förstår att du bytte nick i debattsfären efter din framfart på SvD-debatt. Har du avslöjat några nya "icke förnekande förintelseförnekare" på sista tiden?

"Vi är några som kommer att hålla koll på dig i fortsättningen", minns du det löftet du gav mig en gång i tiden? Hoppas du står fast vid det och även ser till att besöksstatistiken på min sida rakar i höjden.

5:27 em  
Blogger Alicio skrev...

Tor: Det vet jag inte, men tack för komplimangen :)!

Bulten: You bet :)!

5:38 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan