Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-01-05

Paranoja eller värnande om integritet?


Lagergren filosoferar apropå den eventuella användningen av PKU-registret med information om vår arvsmassa i identifieringen av de döda svenskarna i Thailand:

Paranoida nyårsfantasier

Inget ont syfte i sig, men det visar på något mycket farligare - nämligen hur lätt användningsområdet för ett sådant här register ändrar sig [...]

Men hur ser landet ut om 15 år [?] Om 50? Om 100? Mycket förändras. Ny Demokrati har faktiskt suttit i riksdagen. Kommunisterna har gått från att vara en liten knäppskallesekt till att vara en stor knäppskallesekt. Jag kan för övrigt tänka mig massor av maligna användningsområden för registret som även dagens regering glatt skulle ta till sig.
Jag tror att det är legitimt att oroa sig för att balansen mellan nyttan av ett allmänt DNA-register och dess missbruk enkelt kan rubbas idag eller i framtiden. Men Lagergren har också ett litet förslag på hur man skulle kunna kryptera informationen.

UPPDATERING 5/1 kl. 16.15

Mathias Sundin diskuterade saken för några dagar sedan.



2 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Självklart finns det fördelar, men jag är oerhört tveksam till ett centralt DNA-register. Jag tror användningsområdet kommer att tänjas mer och mer. Först ska det bara användas vid grova brott, sedan ska det användas för identifiering osv. Ska vi få tillgång till vårt eget DNA också? Det skulle säkert vara användbart för en del av oss i olika sammanhang.

Slutligen tycker jag att det skulle vara riktigt "oärligt" att använda PKU-registret till att identifiera döda med, det är inte det användningsområdet som nämns när barn blir registrerade i registret.
http://zyrenna.webblogg.se/
Åsa, zyrenna@zyrenna.com,

10:35 em  
Blogger Alicio skrev...

Det är en svår balansgång, men jag instämmer i stort med vad du, Lagergren och Sundin skriver.

10:40 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan