Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2005-01-09

Ny ordförande för den palestinska myndigheten


Puhh! Visst har det varit en olidligt spännande dag! Det enda verkligt existerande palestinska partiet Fatahs kandidat, som redan är PLO-chef, har nu också blivit chef för den palestinska myndigheten, rapporterar BBC. Vem hade kunnat gissa det?

Mahmoud Abbas fick drygt 66% av rösterna enligt valstugeundersökningarna, medan hans främsta "motståndare" Mustafa Barghuti fick ynka 19,7%. Valdeltagandet var ca. 66%.

Den korrekta svenska beteckningen på Abbas tjänst är ordförande, inte "president". Myndigheten är ju inte en stat ännu. Fredsavtalen från Oslo, genom vilka den palestinska myndigheten skapades, talar om en "chairman" (ordförande) och utesluter uttryckligen benämningen "president" (Arafat var också ordförande). Endast på franska där ordet ordförande översätts just med "président" kan denna beteckning användas formellt.

Stockholm Spectator skapar reda i de palestinska titlarna här och här.


6 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag förstår inte riktigt din linje i frågan, Alicio. Israel har konsekvent gynnar Abbas medan t.ex. Barghouti både åkt på spö och blivit gripen av israeliska myndigheter. Abbas står för den PA som administrerade ockupationen åt Israel fram till 2002: korruption och den enda styrkan är egentligen al-Fatahs väpnade styrkor. Barghouti står för civilt motstånd - men eftersom palestinska demonstrationer blir beskjutna så har Barghoutis UPMRC samarbetat mycket med internationella krafter som ISM. Jag tror att Israel är rädda för en folklig intifada alá 1987 och det är bekvämare att ha en korrumperad gubbe och säkrare för status que. Om du verkligen hade tagit ställning emot så måste du kritisera Israels konsekventa hindrande av andra kandidaters kampanjer.

11:01 fm  
Blogger Alicio skrev...

Hej, det är svårt att veta vad du vill att jag ska svara på. Precisera gärna ett argument så kommer jag gärna med ett bemötande.
Mvh - Alicio

12:17 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Ok, varför kritiserar du inte att Israel sabbat valet genom att gynna Abbas?

3:24 em  
Blogger Karl skrev...

Anonym,
Menar du att Israel har påverkat valet så att Abbas och inte Barghouti vann? I så fall undrar jag var du fått den informationen ifrån. Var det inte fritt för det palestinska folket att rösta på Barghouti? Enligt vad jag har läst så fick han runt 20% mot Abbas 62%. Israel lättade också på vägspärrarna och förenklade därmed valprocessen. Jag tycker mig se att de palestinska folket har valt en person med politisk erfarenhet snarare än en gatuaktivist och hur stort förtroende kan man ha för Barghouti när han och hans organisation inte erkänner Oslo-fördraget? För mig känns det positivt att Abbas vann valet och inte Barghouti.

Om du kan presentera några konkreta bevis för att Israel medvetet hindrat det palestinska folket från att rösta på Braghouti är jag tacksam för om du kan lägga fram dom i den här tråden.

Mvh

Karl

3:56 em  
Anonymous Anonym skrev...

Räcker det inte med att Barghouti blivit gripen och misshandlad under sin valkampanj? För mig verkar det uppenbart att ockupationsmakten behöver en korrumperad men tandlös figur högst upp i PA för att inte utvecklingen ska gå dom ur händerna.

12:56 em  
Blogger Karl skrev...

Anonym,
Barghouti hade lätt kunnat undvika de två arresteringarna genom att
1. Inte kampanja i Jerusalem när han inte hade tillstånd att göra det.
2. Inte vägrat israelisk militär att genomsöka den bil han färdades i.

Jag kan hålla med att mycket av den israeliska politiken är dålig men Barghouti behövde inte ge Israel vatten på sin kvarn genom att leva upp till de förväntningarna genom att bryta mot de regler som satts upp.

Mvh

Karl

2:15 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan