Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-12-29

Thailändska inrikesministeriet: "Hittills 54 svenskar döda"


Enligt ett telegram från nyhetsbyrån AP för 20 minuter sedan säger det thailändska inrikesministeriet att 54 svenska dödsoffer har bekräftats hittills i landet (se översättning nedan):

Även om antalet beräknas att skjuta i höjden så har totalt 473 utlänningar från 36 nationaliteter bekräftats döda, sade det [thailändska] Inrikesministeriets avdelning för Katastrofprevention och -hantering. Offren inkluderade 54 från Sverige, 49 från Tyskland, 43 från Storbritannien och 20 amerikaner.


Nyhetsbyrån Reuters rapporterar samma siffror. Den svenska regeringen har hittills endast bekräftat att sex personer dödats.

UPPDATERING 29/12 kl. 17.09

Läs mer om svenskarna i Thailand i landets engelskspråkiga tidning The Nation:


Den kanske värsta enskilda tragedin för svenskar inträffade på Orchid Resort i Khao Lak, där ca. 10 familjer och vänner hade samlats för att fira jul och nyår.

Varje familj förutom en verkar ha förlorat barn, sade Mattias Persson [...]

Statsminister Göran Persson har nu utfärdat landssorg till den 1 januari.



6 Comments:

Blogger Alicio skrev...

Visst, men diskretion kring offrens identitet borde ju inte förhindra att man förmedlar bekräftade uppgifter på antalet offer, om man nu har sådana uppgifter. Uppenbarligen verkar de anhöriga tycka att informationen är för knapphändig, snarare än tvärtom...

3:16 em  
Anonymous Anonym skrev...

Nja, det är nog hjälpen, inte den siffror som regeringen ger till allmänheten som man framför allt anser varit för knapphändig. Där det finns rimliga skäl för viss information är det ingen mening att gnälla. Det gör ingenting bättre, tvärtom. Att man kom så sent i gång med att beställa evakuerings- och sjukvårdsflygplan kan vara en stor skandal, men detta kommer att belysas senare. Nu vill man ha hjälp på plats, och regeringen - och tydligen till och med du!(**) - har ju nu till slut fattat omfattningen av katastrofen, så... Sprid inte grus i makineriet nu! Nej, det är du ju för obetydlig för att göra, såklart.

(**) Retur på din kritik: Du anser ju uppenbarligen fortfarande att din bedömning nyligen, att detta var glömt på 2 dagar om inte många svenskar omkom, är korrekt! "riskerar att försvinna från nyhetsrapporteringen inom några dagar (förutsatt att inte många svenskar omkommer"var den formulering som du till slut nu, efter några omskrivningar från att allt säkert skulle glömmas inom ett par dagar, valt.

Jag tycker f ö den svenska blogvärlden verkar rätt usel, och att politiska bloggare rätt ofta verkar vara lite rabiata och korkade. Jag råkar förresten vara en i gänget, magnusorerar.blogspot.com , och kritiserar också regeringen i min sista postning. Tvekade fram och tillbaks, men...

Lycka till i fortsättningen! Hej svejs!

5:14 em  
Blogger Alicio skrev...

Magnus, du har missuppfattat mig grundligt. Jag har flera gånger kritiserat den mörkläggning som hittills förekommit i rapporteringen om befarade svenska offer i katastrofen.

Jag refererade också till en artikel av M. J. Totten som diskuterade faktumet att naturkatastrofer sällan får samma uppmärksamhet, och sällan lika länge, som den som skapas vid politiskt våld.

Artikeln sade att det beror på den "ondskefullhet" som är förknippad med politiskt våld.

5:34 em  
Anonymous Anonym skrev...

Någon mörkläggning av offer tror jag inte har skett. Jag tror att regeringen helt enkelt inte har fungerat och t ex inledningsvis chansade lite i formuleringarna. Att man haft olika siffror beror enkpom på att man antingen redovisar identifierade offer som stämts av mot listor, fysiskt upphittade offer eller gör skattningar på antalet döda. Då kan siffrorna samtidigt vara t ex 2, 14 och 1500. Siffrorna för det totala antalet offer har ju för övrigt varit en blandning av förmodligen det andra och det tredje sättet att räkna. Indonesiens vice premiärminister gav ju härom dagen en skattning på 25000 istället för upphittade offer på 4700-nånting döda, och den nya siffran accepterades rakt av av de som anger den totalsiffra som presenteras i media.

Att du refererade till artikeln vet jag väl, och jag har även sagt till dig att jag kommenterat den ingående på den sajten, liksom jag kommenterat din tes härpå din sajt minst sagt ingående, men utan att du bemött mina senaste inlägg. Eller ens bemött något bra och seriöst. Nej, detta med bästa bloggarna på nätet verkar mest vara ett stort skämt där kvasiproffs huserar som inte mäktar med att se på saker på ett sunt sätt , utan förfaller till ideologiskt testuggeri samt inte mäktar med att föra en öppen intellekuell diskussion.

Vad artikeln handlade om vet jag också eftersom jag som sagt har läst och kommenterat den här och där, men med en obefintlig respons från din sida.

Och detta betyder på intet sätt att du underskattade katastrofen mer än något jag i sett någonstans, med dina kommentarer om den som jag just nämnt.

5:52 em  
Anonymous Anonym skrev...

(Mitt sista stycke blev visst en felaktig negation.)

5:53 em  
Blogger Alicio skrev...

Magnus, jag läste vad du skrev på M. J. Tottens sajt häromdagen, och har ännu inte hunnit kommentera det du skrev på Alicio i Underlandet. Jag ska återkomma till saken när jag hinner.

Mvh - Alicio

6:05 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan