Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-12-24

Stämningsbild från palestinsk "valstuga"


Den palestinske premiärministern hävdar att det palestinska samhället inte behöver reformeras (se mitt inlägg nedan). Men i vilken annan civilisation hittar man en sådan här skylt framför en valstuga för "kommunalval"?


Palestinian men wait to cast their
vote in municipal elections near to a poster
giving
voter instructions
, in the village of Arrabah near the
West Bank city of Jenin, Thursday Dec. 23, 2004. (AP)


5 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Hej Alicio!

Brukar läsa din blogg med nöje. Men jag tycker att det här inlägget luktar lite unket. Vet inte om det är din mening, men "i vilken annan civilisation..." ger intrycket av att palestinierna på något sätt är lägre stående.

Förresten så tror jag att liknande skyltar lär behövas när Irak går till val nästa år.

MVH
Patrik

4:02 em  
Blogger Alicio skrev...

Det var inte meningen att vara unken. Det finns olika civilisationer. Tvärtom hade det väl varit unket att inte kalla det palestinska samhället för civilisation över huvud taget.

Enligt min uppfattning finns det inget unket med att kritisera en samhällsordning. Jag tycker att kvinnoförtryckande samhällsstrukturer, våldsdyrkan eller exempelvis änkebränning i Indien är en sämre samhällsordning än den som råder i västvärlden.

Jag ser det därför inte som ett förakt för araber när jag kritiserar det palestinska samhället. I dagsläget anser jag att det palestinska samhället (som jag har besökt flera gånger), samt merparten av de arabiska samhällena i Mellanöstern är djupt malfunktionerande. Jag tycker att den iranska gudsstaten är ett sjukt samhälle, och förstår och respekterar alla dem iranier som vill frigöra sig från mulladiktaturen.

Det är en bedömning som jag kan göra utan att på något sätt vara nedsättande mt en folkgrupp. Tvärtom!

Mvh
Alicio

6:02 em  
Blogger Bulten i Bo skrev...

"Men i vilken annan civilisation hittar man en sådan här skylt framför en valstuga för 'kommunalval'?"

Ja, det skulle möjligtvis vara i USA där i vissa delstater man skulle sätta upp dessa vägmärkesinspirerade vapenskyltar utanför vallokalerna.

Men där skulle det ju inte ha blivit något förbudsmärke utan snarare en blå påbudsskylt med en revolver på.

6:07 em  
Blogger Alicio skrev...

Tillägg: notera att mitt inlägg hänvisade till den palestinske premiärministerns uttalande där han förkastade Färdplanens och Tony Blairs krav på reformer.

Jag ville härmed visa att våldselementet och acceptansen av hat och terrorism i det palestinska samhället är just en sådan egenskap som måste reformeras om det ska kunna bli fred. Att uppmuntra till reformer är ett sätta att respektera människor. Att inte tro dem kapabla till bättre, att inte vilja hålla dem ansvariga för sin egen utveckling och sina gärningar, eller att anse att de är födda att leva och dö i våld, terror och hat är egentligen ett slags omvänd rasism (ofta kallad The Racism of Low Expectations).

Mvh
Alicio

6:16 em  
Blogger Alicio skrev...

Lästips:

Läs den här artikeln på svenska som är skriven av chefredaktören på den arabiska satellitkanalen Al-Arabyia - Abdel Rahman al-Rashed, och som tidigare publicerats i den London-baserade arabiska tidningen A-Sharq al-Awsat och i The Sunday Telegraph. Här är ett utdrag:

"Merparten av dem som världen över har utfört självmordsbombningar mot bussar, fordon, skolor, hem och andra byggnader har varit muslimer.
Vilken bedrövlig summering. Vilka vidriga "prestationer". Säger allt detta något om oss själva, våra egna samhällen och vår kultur?Var och en för sig eller sammantagna är dessa bilder ur nyhetsflödet skamliga och vanärande. Men låt oss nu sätta stopp för förnekelsen. Låt oss erkänna dessa realiteter i stället för att förneka dem och försöka rättfärdiga dem."

7:27 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan