Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-11-07

Stoppa irriterande pop-ups


Jag har upptäckt att det ibland dyker upp så kallade pop-ups på Alicio i Underlandet. Pop-ups är de där irriterande nya fönstren som öppnas automatiskt och innehåller reklam (se nedan hur du kan stoppa dem). Företaget som driver min omröstningsapplikation i vänsterspalten sänder ibland reklam i utbyte mot att tjänsten är gratis.

Nu kan du dock, precis som jag gör, stoppa alla pop-ups innan de dyker upp (om du inte redan gör det). Programmet EMS Free Surfer är ett kostnadsfritt program som stoppar de irriterande fönstren och låter dig surfa i fred. Det tar bara några minuter att installera.

Jag använder det sedan länge och det fungerar utmärkt. Man kan också välja att tillåta pop-ups på vissa sidor genom att sätta upp "regler" eller med ett enkelt knapptryck kringgå spärren. Programmet stoppar inte Haloscans kommenteringsfunktion.

Surfa i fred! Läs mer om programmet här och ladda ner det här.


UPPDATERING 7/11 kl. 14.15

Erik skriver att man också kan använda webbläsare som automatiskt sorterar bort irrelevanta pop-up-fönster (som Opera eller Firefox).



6 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Mmm *Homer-röst* Firefox

2:13 em  
Blogger Hannu skrev...

Har hört att internet explorer har pop-up stopper som standard i service pack 2. vilket lär vara värt att köra i vilket fall som helst. fast klart.. MMMMM firefox

2:18 em  
Blogger Alicio skrev...

Pop-up-killer i Service Pack 2 var mer än jag visste, men tack allihop för alla tips.

Vore också intressant att höra från läsare utan pop-up-filter om det är så att det kommer pop-ups ofta på min sajt. Jag hade nämligen ingen aning om detta förrän jag stängde av filtret idag. Men det verkar inte som de kommer varje gång.

2:54 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vad Erik sa... använder man en produkt som föranleder bruket av tredjepartsplugin för att göra browsingupplevelsen tolererbar så är man fel ute.

Firefox som sagt.

http://www.spreadfirefox.com/
http://www.mozilla.org/firefox/

6:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har aldrig reagerat på några pop-ups på din sida. Om de finns så har jag i varje fall inte uppfattat dem som störande.

Ej anonym
Namn: Åsa E-post: zyrenna@zyrenna.com hemsida: www.zyrenna.com

10:24 em  
Blogger Alicio skrev...

Tack Åsa.

11:58 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan