Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-11-18

"Och vinnaren är..."


Ikväll delas det Stora Journalistpriset ut i kategorierna Årets Avslöjande, Årets Berättare och Årets Förnyare.

Läs om de nominerade, och om de som bestämmer vem som vinner.

Förra årets vinnare finns här, och här finns en lista över vinnarna i de 38 uttagningar som hållits sedan 1966.

Om man bortser från delade priser och utgår ifrån att det delas ut minst tre priser varje år så har det funnits minst 114 chanser att vinna sedan starten. Döm om min förvåning när jag kunde konstatera att journalisterna på Tidningarnas Telegrambyrå aldrig har fått stå på prispallen!

Den som vill och vågar gissa på en vinnare, eller lyfta fram någon som borde (eller inte borde) ha vunnit är välkommen att lämna en kommentar nedan.

UPPDATERING 18/11 kl. 17.31

Daniel på Subjektiv.se kommenterar:

Är det inte dags för en bloggkategori också, eller vi bloggare kanske får ordna en egen gala :)

UPPDATERING 19/11 kl. 13.58

Här är listan över årets vinnare av Stora Journalistpriset.

Gratulationer!



4 Comments:

Blogger Alicio skrev...

Underbart, Patrick :)

Vad mig anbelangar är jag säker på att det inte blir Cecilia Uddén (som inte heller har nominerats). Däremot tycker jag nog att Janne Josefsson åtminstone borde ha satts som kandidat.

3:55 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag hoppas på att CP-magasinet vinner kategorin "Årets förnyare" i alla fall...tycker det var ett lysande litet program. Förutom fadäsen då att deras egna webb inte var handikappsanpassad...som jag skrev om i våras (http://word.subjektiv.se/index.php?p=79)

Är det inte dags för en bloggkategori också ;)

eller vi bloggare kanske får ordna en egen gala :)

/daniel, subjektiv.se

5:02 em  
Blogger gudmundson skrev...

Med risk för att framstå som det as jag i verkligheten är: det är dags för mig att vinna!

Men om inte jag vinner, så hoppas jag att bra reportrar gör det: de finns både i public service (CP-magasinet, Ekot, Uppdrag Granskning, Dokument inifrån) och i kvällspressen (expressen).

1:21 fm  
Blogger Alicio skrev...

Bra förslag gudmundson! Och vem har sagt att du inte kan vinna? Än mer så om det organiseras en tävling för blogjournalistik.

2:19 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan