Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-10-16

Olika takhöjder i den svenska vänstern och den amerikanska högern


Samtidigt som en av vänsterpartiets nyckelaktörer nu lämnar skeppet som ett resultat av att den kommunistiska partiledningen ”tystar obekväma”, är takhöjden förvånansvärt hög inom den republikanska högern i USA.

Brent Scowcroft, en av republikanernas ”realister” — dvs de som till skillnad från de ”neokonservativa” vill bygga relationer med alla typer av länder oavsett hur barbariska tyrannier de än må vara — har sedan länge varit kritisk till insatserna i Irak, och till Bushs samarbete för fred med Ariel Sharon. I en intervju med
Financial Times (och kompletterat med tänkvärda svar från Colin Powell i Washington Post) menar han att Bush är ”förtrollad” av Sharon, samt att USA ända sedan den 12 september 2001 har avvisat Europa som impotent. Han menar att Irakkriget är ett "äventyr som håller på att misslyckas".

Samtidigt bekräftar Scowcroft att han stödjer president Bush och att han anser att Bush är bäst lämpad att leda landet.

Detta kallar jag ett genuint öppet debattklimat.



2 Comments:

Blogger Lennart skrev...

Bra kommentar, som faktiskt är helt riktig. Jag har i min tur förklarat varför du har rätt, men också var det inte stämmer, nämligen i Representanthuset, på min blog Det Progressiva USA

6:10 em  
Blogger Alicio skrev...

Jag instämmer i inlägget på din sajt. Du utvärderar den "formella" takhöjden, medan jag tittade på den informella acceptansen för avvikande åsikter från personer i partiet. Bra tillägg du gör om representanthuset.
Mvh
Alicio

6:34 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan