Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-09-16

Missförstånd av kritiken om Mellanösternrapporteringen


Jag skrev i tisdags om den hårda, och i mina ögon helt motiverade, kritiken som riktas mot svensk Mellanösternrapportering från mediekritiksajten HonestReporting.com, baserat på en analys från Robert Skole.

Dagen därpå skrevs det ett antal kommentarer om detta i svenska bloggar som felaktigt ger intrycket att HonestReporting.com talat om antisemitism.

Den alltid eminente Dick Erixon, som jag läser dagligen, gjorde detta misstag, men även Hans Kullin i Media Culpa — en mycket välgjord sajt i andra sammanhang. Jag poängterar detta i flera inlägg i hans kommentarfält.

I själva verket gör inte HonestReporting.com någon som helst anklagelse om antisemitism, även om jag personligen inte är säker på att det alltid är uteslutet. Då menar jag såväl teckningen i DN, ritad av Hans Lindström (här är en till ur hans repertoar: #2) som den enorma mängd uppenbarligen partiska artiklar som skrivs om Israel. Oftast, men inte alltid, handlar övertrampen om okunnighet och bristfällig eller ensidig information.

De som jämrar sig över att det skulle göras "falska" anklagelser om antisemitism (och då menar jag inte ovannämnda bloggar) borde först undersöka om det gjorts några sådana anklagelser överhuvudtaget. Och helst borde debatten handla om DN:s skandalösa publicering av den hatfulla bilden, samt om medias, och framförallt TT:s, rapportering från Mellanöstern generellt.

UPPDATERING 16/9 kl. 16.19

Hans Kullin svarar bland kommentarerna nedan.


2 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

"I själva verket gör inte HonestReporting.com någon som helst anklagelse om antisemitism"

Jag skriver inte någonstans i mitt inlägg att HonestReporting ankagar DN för antisemitism. Rubriken var en referens till Andrew Sullivans text "ANTI-SEMITISM WATCH: It's pretty grim in Sweden". Men det är olyckligt om intrycket blir att det är HR som kommer med anklagelserna.
Hälsningar

Hans @ Media Culpa

4:10 em  
Blogger Alicio skrev...

Hej Hans,

Eftersom ditt inlägg handlade om HonestReporting.com (HR) tror jag att de flesta uppfattade din text och rubrik som att HR hade talat om antisemitism, vilket alltså inte är fallet.

Nu är den otydligheten utredd.

Mvh
Alicio

4:22 em  

Skriv en kommentar

<< Till Startsidan