Alicio i Underlandet

Kommentarer till aktuella utrikes och inrikes händelser inom politik och media

2004-09-20

John Eje Thelin får svar


John Eje Thelin från webloggen Gärningsmannaprofilen kommenterar från sin systerblog Dicktum mitt inlägg om Göran Greiders påstående att motståndarna till insatserna i Irak har fått rätt. Han hävdar att jag har fört ett "cirkelresonemang", med resultatet att det "stigande kaos som har uppstått på grund av invasionen av Irak [blir] ett försvar för att det skedde":

Säg att jag har en granne jag misstänker är en våldsverkare, och därför bryter mig in i hans lägenhet på jakt efter den där pickan jag har hört att han äger. Anta sedan att han ertappar mig och klappar till mig ordentligt. Visst är det ett bevis för att han gärna tar till våld istället för att kommunicera, men nog fan var det jag som provocerade honom (men det gör naturligtvis inte honom skuldfri - hans slag är definitivt moraliskt förkastligt).

När mina kompisar då påpekar att det var djävligt dumt av mig att bryta mig in, eftersom de upprepade gånger sagt att han dels inte hade nån picka och antagligen skulle klappa till mig, så kan jag för i helvete inte använda slaget mot mig som ett argument som rättfärdigar mitt inbrott.

Jag svarar honom i
kommentarerna.